Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoeveel oxycontin komt overeen met 15 mg fentanyl?

Ik had fentanyl pleisters van 12 mg. Gereguleerde afgifte, om de 3 a 4 dagen wisselen. Dit was te weinig voor de pijnbestrijding. Ik heb ook 25 mg fentanyl gehad maar dit was te veel. De huisarts heeft me nu oxycontin voor geschreven.

Ik begin met 15 mg oxycontin per 24 uur.
Hoeveel fentanyl is dit per 24 uur?
Ik kom niet goed uit de omreken tabellen op internet.

Het streven van de huisarts is om te gaan zitten rond 15 a 18 mg fentanyl omgerekend. Over 1.5 week bel ik hem om te kijken of de oxycontin verhoogt moet worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is geen oxycontin maar oxycodon

Weet jij het antwoord?

/2500

De precieze reactie op het middel verschilt per patiënt, daarom zijn nooit exacte doseringen te geven als je eenmaal aan het omrekenen slaat. Globaal wel, maar altijd met een ruime marge. Er staan wel omrekentabellen op internet (zie bron). 25 mcg/u fentanyl, dus de 25-pleister, komt qua pijnstilling ongeveer overeen met 30-90 mg orale morfine per 24 uur. Oxycontin is weer ongeveer tweemaal zo sterk als morfine, dus globaal staat fentanyl 12,5 gelijk aan 5-25 mg oxycodon per 24 uur, en die marges kunnen door individuele verschillen zelfs nog veel groter zijn dan hier beschreven. Die omrekentabellen dienen om vast te stellen op welke dosering je een patiënt laat starten wanneer je overgaat van het ene naar het andere opiaat. Doordat je heel globaal weet wat de patiënt omgerekend eerder al gewend was, voorkom je hopelijk aan de ene kant dat iemand ernstige ontwenningsverschijnselen en enorme pijnen krijgt door te laag doseren, en aan de andere kant dat iemand een ademhalingsdepressie krijgt of extreem suf wordt doordat je iemand in één keer een veel hogere dosering opiaten geeft dan hij of zij tot nu toe gewend was. Nu zal dat laatste bij deze lage doseringen niet aan de orde zijn, maar dát is dus waar het om gaat: om heel globaal een 'instapdosering' te bepalen, niet om vast te kunnen stellen wat iemand precies nodig heeft om een optimale pijnstilling te bereiken. Dát is namelijk iets wat per patiënt bekeken moet worden: de dosering van opiaten gebeurt altijd op geleide van de pijn. Je arts zal dus samen met jou moeten beoordelen hoe het gaat op deze dosering, en aan de hand van de mate van nog gewenste pijnstilling en eventuele bijwerkingen besluiten om te dosering aan te passen tot die optimaal is. Maar omdat per patiënt de reactie op een middel heel verschillend kan zijn en ook omdat door gewenning bij de overstap naar een ander opiaat soms lager gedoseerd kan worden omdat bij het nieuwe middel die gewenning nog niet bestaat, kan de precieze werking en mate van pijnstilling van opiaat A ten opzichte van opiaat B niet vantevoren worden bepaald.

Bronnen:
http://www.iknl.nl/uploaded/NIJMEGEN/docs/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100