Hoeveel oxycontin komt overeen met 15 mg fentanyl?

Ik had fentanyl pleisters van 12 mg. Gereguleerde afgifte, om de 3 a 4 dagen wisselen. Dit was te weinig voor de pijnbestrijding. Ik heb ook 25 mg fentanyl gehad maar dit was te veel. De huisarts heeft me nu oxycontin voor geschreven.

Ik begin met 15 mg oxycontin per 24 uur.
Hoeveel fentanyl is dit per 24 uur?
Ik kom niet goed uit de omreken tabellen op internet.

Het streven van de huisarts is om te gaan zitten rond 15 a 18 mg fentanyl omgerekend. Over 1.5 week bel ik hem om te kijken of de oxycontin verhoogt moet worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is geen oxycontin maar oxycodon

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

De precieze reactie op het middel verschilt per patiënt, daarom zijn nooit exacte doseringen te geven als je eenmaal aan het omrekenen slaat. Globaal wel, maar altijd met een ruime marge. Er staan wel omrekentabellen op internet (zie bron). 25 mcg/u fentanyl, dus de 25-pleister, komt qua pijnstilling ongeveer overeen met 30-90 mg orale morfine per 24 uur. Oxycontin is weer ongeveer tweemaal zo sterk als morfine, dus globaal staat fentanyl 12,5 gelijk aan 5-25 mg oxycodon per 24 uur, en die marges kunnen door individuele verschillen zelfs nog veel groter zijn dan hier beschreven.

Die omrekentabellen dienen om vast te stellen op welke dosering je een patiënt laat starten wanneer je overgaat van het ene naar het andere opiaat. Doordat je heel globaal weet wat de patiënt omgerekend eerder al gewend was, voorkom je hopelijk aan de ene kant dat iemand ernstige ontwenningsverschijnselen en enorme pijnen krijgt door te laag doseren, en aan de andere kant dat iemand een ademhalingsdepressie krijgt of extreem suf wordt doordat je iemand in één keer een veel hogere dosering opiaten geeft dan hij of zij tot nu toe gewend was. Nu zal dat laatste bij deze lage doseringen niet aan de orde zijn, maar dát is dus waar het om gaat: om heel globaal een 'instapdosering' te bepalen, niet om vast te kunnen stellen wat iemand precies nodig heeft om een optimale pijnstilling te bereiken. Dát is namelijk iets wat per patiënt bekeken moet worden: de dosering van opiaten gebeurt altijd op geleide van de pijn. Je arts zal dus samen met jou moeten beoordelen hoe het gaat op deze dosering, en aan de hand van de mate van nog gewenste pijnstilling en eventuele bijwerkingen besluiten om te dosering aan te passen tot die optimaal is. Maar omdat per patiënt de reactie op een middel heel verschillend kan zijn en ook omdat door gewenning bij de overstap naar een ander opiaat soms lager gedoseerd kan worden omdat bij het nieuwe middel die gewenning nog niet bestaat, kan de precieze werking en mate van pijnstilling van opiaat A ten opzichte van opiaat B niet vantevoren worden bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Lies voor dit uitgebreide en duidelijke antwoord.
De arts zei inderdaad dat deze 15 mg tablet is om te kijken of die meer doet dan de fentanylpleister. Hij zegt dat we over anderhalve week pas kunnen merken of het werkt of niet, en anders zal hij het op hogen. Tussen de 5 en 25 mg is een groot verschil, dus maar eens afwachten hoe de 15 mg bij mij aanslaat. Waarom duurt het eigenlijk zolang voor dat je kan zien of het werkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De werking van het middel kun je vrij snel zien hoor, ik las ergens dat je de gereguleerde afgifte tabletten gebruikt, die werken ongeveer 12 uur lang. Dus de (mate van) pijnstilling kun je snel werken. Ik weet alleen niet wanneer je gestopt bent met de fentanyl, want dat werkt nog even door nadat je de pleister hebt verwijderd. Daarbij hangt het een beetje af van je persoonlijke situatie: als je pijnklachten vrij veel wisselen per dag, zul je het wat langer moeten aanzien voor je een indruk krijgt van de werking: stel dat je morgen net een super goede dag hebt dan denk je dat de medicatie erg goed werkt, maar dat kan ook toeval zijn. Én je kunt vaak beter niet te snel opbouwen, om bijwerkingen te voorkomen. Laag beginnen en dan na één à twee weken evalueren en eventueel ophogen is heel gangbaar bij dit soort middelen als er sprake is van chronische pijnklachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb inderdaad gereguleerde afgifte tabletten gekregen. Donderdag ben ik gestopt met de pleisters.
Mijn pijnklachten wisselen inderdaad per dag of zelfs per moment van de dag. De ene keer heb ik heel veel last, en de andere keer valt het onder de noemer valt mee.
Ik heb er ook geen problemen mee om rustig te kijken of dit de juiste dosis is en wil het ook niet te snel opbouwen. Daar ik flink last heb gehad van de bijwerkingen van de 25 mg pleisters. Ik voelde me erg ziek. Denk dat het opbouwen te snel is gegaan, binnen 2 weken van 0 naar 25.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel redelijk snel ja, vooral als je - zoals je elders schreef - nog nooit eerder opiaten hebt gebruikt. Eenmaal op een wat hogere dosering kun je sneller opbouwen omdat je daar dan aan gewend bent, maar opbouwen vanaf 0 is een ander verhaal. Bij je andere vraag schreef ik al dat ik ooit begonnen was met 2 x 20 hé? Ik switchte toen van tramadol (een zwakwerkend opiaat) naar oxycontin (sterkwerkend). Tramadol heeft wél een maximumdosering, dus eenmaal op de max daarvan aanbelandt heb je weinig andere opties dan het kiezen van een ander middel. Maar ik begon in eerste instantie met 2 x 5 mg, en na één of twee weken ging ik naar 2 x 10. Toen had ik telefonisch contact met de anesthesioloog van de pijnpoli die mij begeleidde en hij stelde voor om naar 2 x 20 te gaan. Ik vroeg toen of ik niet eerst 2 x 15 moest proberen, maar hij lachte en zei dat hij niet dacht dat ik dat verschil echt zou merken. Bij die lagere doseringen komt het allemaal écht veel nauwer, van 0 naar 10 mg is in verhouding een grotere stap dan van 150 naar 180 bij iemand die het al jaren gebruikt. Wat dat betreft denk ik dat je beter af bent met de oxycontin, omdat dat preciezer te doseren is en ook gemakkelijker aan te passen dan wanneer je werkt met pleisters. Bij sterk wisselende klachten is het misschien goed om - eenmaal ingesteld op een 'basis'-pijnstilling - te overleggen met je huisarts over noodmedicatie. Ik gebruik zelf als basis oxycontin en heb daarnaast oxynorm voor doorbraakpijn. Oxynorm werkt snel en relatief kort, en de combinatie zorgt dat je goed kunt inspelen op een wisselende behoefte aan pijnstilling. De oxynorm neem ik dus 'zo nodig' - soms drie weken niet, en dan ineens twee of drie op een dag, afhankelijk van mijn klachten. De combinatie van een langwerkend en snelwerkend middel is redelijk gangbaar in de behandeling van ernstige chronische pijn. Als ik vragen mag: gaat dit naar verwachting om een tijdelijke behandeling, of zul je echt langdurig sterke pijnstilling nodig hebben? Ik zie in je profiel dat je 29 bent, en meestal zal een huisarts zeker bij jonge mensen het instellen van dergelijk zware middelen aan een (pijn)specialist overlaten. Tenzij het om een acuut probleem gaat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb iets in mijn rug en been sinds vier maanden. UIt onderzoeken is nog niet uit gekomen wat ik heb. Gezien ik wel veel last heb van de pijn heb ik pijnstilling van de huisarts gekregen. Hij zei dat als het een langer durend iets zou zijn ik inderdaad naar een pijnpoli wordt door verwezen. Maar ik ga uit van een tijdelijke behandeling dus.
Doorbraak pijn ken ik niet echt. Ik heb meer continue een pijn. Toen de huisarts snel naar de 25 pleister is gegaan had ik veel last. Maar ik kon toen ook echt niks meer. De hele dag heel suf, misselijk en ontzettend duizelig.
Vandaar dat de huisarts nu ook zoekt naar een juiste dosering die dan eigenlijk rond de 17 a 20 mg fenatyl pleister moet overeen komen.
Mijn huisarts is gelukkig niet de beroerdste om hieraan mee te werken. En dat hij het langzaam opbouwt vind ik heel erg logisch en ook heel prettig. Het vreemde is dat een EMG geen zenuw beschadiging laat zien maar veel van mijn klachten duiden wel op een zenuw beschadiging (tintelen/niet goed de voet neer kunnen zetten/krachtverlies etc).
De huisarts zei dat het kan zijn dat de morfine niet zo heel goed gaat werken gezien het niet voor de zenuwpijn gemaakt is. Maar goed hoe dan ook, ik hoop dat over twee weken de neuroloog zegt. Dit is en dit is je juist behandeling/medicatie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even wat bezijden de vraag, maar heb je - misschien in een eerder stadium - al eens een middel specifiek tegen zenuwpijn gebruikt? Je verhaal klinkt namelijk inderdaad als een zenuwprobleem, dus kan de pijn ook heel goed zenuwpijn zijn. Overigens: een EMG laat niet altijd alles zien. Dat zegt mijn handfysio tenminste, die zeer verbaasd was dat ondanks mijn typische CTS-klachten (doofheid, tintelingen en zenuwpijn in exact het gebied van de nervus medianus, zeer duidelijk positieve provocatietesten, pijn bij kloppen op de zenuw, etc.) de armzenuwen geen afwijkend EMG toonden. Conclusie van hem samen met handchirurg was: waarschijnlijk toch CTS, maar nog niet zoveel schade dat het meetbaar is. Het klinische beeld is ook van belang, zeker als ook met neurologisch onderzoek aantoonbaar is dat er minder kracht en/of gevoel is in een bepaald gebied. Is er al een MRI van de rug gemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nooit eerder zenuwpijn gehad. De medicatie die ik eerder heb gebruikt (vanaf toen de klachten begonnen) is: pcm, ibuprofen tot 600 mg, diclofenac, tramadol.
Ik weet ook vrijwel zeker dat het een zenuw is, maar ook specialisten om mij heen zeggen het allemaal.
Een mri van een rug heb ik gehad, daar was volgens een neuroloog niks op te zien qua hernia oid.
Ik heb inderdaad ook begrepen dat als de zenuw nog niet dusdanig beschadigd is dat hij positief uit de EMG rolt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En heb je nog nooit een middel specifiek tegen zenuwpijn gebruikt, zoals Lyrica, Gabapentin, Cymbalta, of Amitriptyline in lage dosering? Of is daar een contra-indicatie voor? Het lijkt wat apart dat een huisarts aangeeft dat opiaten wellicht niet goed werken omdat er sprake is van zenuwpijn (dat klopt) maar dat hij dan niet een ander middel voorschrijft dat daar specifiek voor geregistreerd is.