Hoe schadelijk zijn pijnstillers in de eerste 6 weken van een zwangerschap?

Een vriendin van mij had een auto ongeluk gehad, rond 3 weken zwanger (wist ze nog niet).
Toen heeft ze een week lang 3x per dag 500 mg paracetamol + 400 mg ibuprofen gehad.
Kon dit toen al schade opleveren aan de foetus? Ze maakt zich zorgen.

5 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

paracetamol is vrij onschuldig,dit mag je nemen tijdens de zwangerschap.
Ibuprofen is verboden om in te nemen na de zevende maand van je zwangerschap, aangezien dit een te groot effect kan hebben op de baby. De kans op bijwerkingen is vanaf de zevende maand te groot. Daarnaast dien je in acht te nemen dat dit medicijn alleen wordt aangeraden als een medicijn als paracetamol niet werkt voor de pijn.
Als je pijn ervaart tijdens de zwangerschap kan je paracetamol gebruiken om van de pijn af te komen. Wil je toch ibuprofen gebruiken? Dan raden we je aan om dus contact op te nemen met je verloskundige of met de huisarts.
De nu reeds ingenomen Ibuprofen kan geen kwaad gedurende eerste weken.
Toegevoegd op 15 september 2018 09:22: tekst
fremar
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Dank, ik stuur het door.