hoe werkt cortisone precies?

ik heb een puffertje met cortisone, zal met cortisone enz... Met het puffertje kan ik terug vrijer ademen, de zal stilt onmiddellijk de jeuk van eczeem of bv. een muggenbeet. Mijn moeder kreeg cortisone in haar laatste levensdagen en voelde zich hierdoor plots weer toppie.
Dus cortisone is héél divers bruikbaar. Maar hoe werkt cortisone eigenlijk, wat doet het juist in je lichaam.

Toegevoegd na 1 minuut:
zal met cortisone = zalf met cortisone

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Cortisone werkt als een ontstekingsremmer. Het is de synthetische vorm van cortisol. Cortisol is een anti stress hormoon, het zorgt ervoor dat je tijdens stress niet uit de bocht vliegt.

Ook helpt het om goed je dag te beginnen, cortisol stijgt vlak voordat je wakker word. En het werkt duaal met melatonine.

Maar er is een ook keer zijde aan gebruik van Cortisonen, in het begin zal je baat hebben bij het gebruik van cortisonen, omdat het ontstekingsremmend werkt. En als je ontsteking wordt geremd voel je beter. Alleen langdurig gebruik van cortisonen kunnen je bijnieren dat o.a. cortisol produceert lui maken, en minder cortisol gaan produceren. Klachten kunnen dan zijn, vermoeidheid, darm klachten, zoals spijsverteringsklachten. Maar ook secundaire schildklier klachten zoals hypo en hypertheroide.

Dus ja, cortison kan handig zijn. Maar onderschat langdurig gebruik van cortisonen niet. Cortisonen kunnen verslavend werken, omdat als je stopt met cortisonen de klachten ( tijdelijk ) kunnen verergeren, meestal erger worden, en men sneller geneigd is om weer naar cortisonen te grijpen wat zorgt voor een soort van vicieuze cirkel.

Cortison is een symptoom bestrijder en zal je nooit genezen van je klachten.
Wat de oplossing is dat kan je niet vertellen, maar er zijn voor Astma klachten ook andere oplossingen, denk aan overactieve lever die de toxines in je lichaam niet meer probaat kan verwerken waardoor de longen overactief werk moeten verrichten.

Ook kun je kijken of je problemen niet liggen in een lekkende darmwand door het eten van gluten en zuivel. En cortisonen maar ook antibiotica laten je Schimmels in je darmwand excessief groeien wat een lekkende darmwand bevordert.

Een lekkende darm wordt in het reguliere afgedaan als onwaarschijnlijk. Dus je huisarts zal je waarschijnlijk hier weinig over kunnen vertellen

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt wat cortisonen doen.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou wel willen weten of dat altijd is ook met zalf dat je dan een lekkende darmwand krijgt

Andere antwoorden (1)

Cortison (hydrocortisol) is bijnierschorshormoon, en dat is een soort 'wondermiddel' dat ontzettend veel symptomen bestrijd of verlicht (vooral uitslag en luchtwegproblemen), maar niet geneest. Op een gegeven moment went het lichaam er ook aan en werkt het niet meer zo goed, maar als je het met mate of incidenteel gebruikt met tussenpozen, kun je er heel, heel lang baat bij hebben. Inderdaad vooral voor klachten die nu eenmaal niet over gaan.

Het remt ontstekingen en overgevoeligheidsreacties, laat de bloedsuikerspiegel stijgen, geeft de hersenen een 'oppepper' maar geneest, nogmaals, de kwalen niet. Uiteindelijk is het eigenlijk een 'stresshormoon' dat het lichaam in opperste staat van paraatheid brengt. En daar voel je je goed bij, al is het maar een tijdelijk.