Weet iemand wat het verschil is, als het er dan is, tussen piroxicam en meloxicam ?

piroxicam werd voorgeschreven tegen ontstekingspijn, maar heb nog meloxicam in voorraad, heb hierover zo mijn twijfels daar artsen er soms gloeiend naast zitten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Onderstaand de inleidende teksten van de twee middelen uit het Farmacotherapeutisch Kompas. Ik lees dat het vanuit wetenschappelijk oogpunt niet zo gek veel uitmaakt welk middel je gebruikt maar dat de prijs, de voorkeur van de arts en die van de patiënt de belangrijkste rollen spelen. Kijk in ieder geval uit met de bijwerkingen want die zijn niet mis bij dergelijke middelen.

Bij reumatische aandoeningen is niet aangetoond dat één van de prostaglandinesynthetaseremmers superieur is. De claim dat bij meloxicam door selectieve remming van cyclo-oxygenase-2 minder gastro-intestinale bijwerkingen optreden, is onvoldoende onderbouwd. Gezien de geringe therapeutische verschillen binnen de groep prostaglandinesynthetaseremmers spelen bij de keuze binnen deze groep ervaring, de mogelijkheid van zowel rectale als orale toediening èn de prijs een grote rol. Meloxicam heeft ten aanzien van deze aspecten geen voordelen boven andere middelen uit de groep.

Bij reumatische aandoeningen is niet aangetoond dat één van de prostaglandinesynthetaseremmers superieur is. Gezien de geringe therapeutische verschillen binnen deze groep kunnen ervaring, de mogelijkheid van zowel rectale als orale toediening èn de prijs een grote rol spelen.
Piroxicam moet niet worden gebruikt als eerstelijnsbehandeling indien behandeling met een prostaglandinesynthetaseremmer geïndiceerd is; andere prostaglandinesynthetaseremmers hebben de voorkeur. De behandeling met piroxicam mag uitsluitend worden ingesteld door een arts met ervaring in de behandeling van chronische gewrichtspijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, Deus. Vanwege mijn werk is het FK mijn eerstaangewezen vraagbaak. Maar jouw antwoord is ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, dank. En laten we elkaar maar tutoyeren. Da's in de cyberspace helemaal niet zo'n slechte gewoonte, dunkt me. Respect kun je ook voor elkaar hebben op andere manieren, zoals we hier weer eens zitten te bewijzen. ;-)

Andere antwoorden (3)

Zoals je zelf al zegt wordt piroxicam voorgeschreven voor ontstekingen (o.a. mensen met reuma)

"Piroxicam is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID's genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend."

"Meloxicam is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Artsen schrijven het voor bij reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en artrose (versleten gewrichten)."

Toegevoegd na 1 minuut:
Werking
Dit medicijn remt de ontsteking, hierdoor verminderen de roodheid, zwelling en pijn.

Het pijnstillende effect merkt u binnen anderhalf uur na inname. De werking houdt meer dan een dag aan. De roodheid en zwelling zullen na een aantal dagen tot een week minder worden.

Op het oog ziet het er hetzelfde uit.
Alleen zitten er andere bestanddelen in het medicijn. Waardoor het misschien handiger is, voor patienten, die niet het ene middel mogen hebben qua bestanddelen maar wel het andere.
(zo zijn er bij velen medicijnen, verschillende soorten, die net een iets ander bestanddeel hebben)
Wel goede vraag trouwens!

Toegevoegd na 3 minuten:
(hier wordt het verschil makkelijker uitgelegd)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meloxicam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piroxicam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze behoren tot dezelfde groep geneesmiddelen maar de samenstelling is net even iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou toch de medicijnen nemen die je arts heeft voorgeschreven,de geneesmiddelen die je nog
in voorraad had zou ik niet gebruiken,je weet
maar nooit of de samenstelling is veranderd.
Oude medicijnen moet je z.i.z niet gebruiken.