Hoelang na de houdbaarheidsdatum zijn medicijnen nog bruikbaar?

Ik heb nog een hele doos "movicolon" in sachets (zakjes) over, gebruik het niet veel vandaar nog zoveel over. Het is makkelijk om in voorraad te hebben en zonde om weg te gooien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Het lost misschien wat moeilijker op maar dan moet je langer roeren.
Het is niet zozeer dat het na de datum niet meer werkt als dat de fabrikant de goede werking niet garandeert.
Mijn huisarts zei me toen hij me gratis medicijnen gaf die ver voorbij de vervaldatum waren dat ze spullen in de piramides hadden gevonden die het na duizenden jaren nog deden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb het eens nagevraagd, de werking van medicijnen gaat achteruit, dát was het bij de medicijnen waar ik het voor vroeg.

vraag het aan de apotheker en hij zal je verwijzen naar de houdbaarheidsdatum, vraag het aan de huisarts hij zal het beoordelen op inhoud.

dus niet zelf gaan rommelen! vraag het liever even...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mijn apotheker mag je er gerust nog een 6-tal maanden bijrekenen voor de kwaliteit achteruit gaat.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spijt me maar dat een apotheker dat zegt is een schande! Als apotheker in opleiding leer je alles wat er gebeurt als medicijnen over datum zijn. Het klopt dat sommige inderdaad nog makkelijk een aantal maanden houdbaar zijn, maar dit geldt absoluut niet voor alle medicijnen die in omloop zijn!