Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is ongeveer de werkingsduur van een diarreeremmer (2mg loperamide)?

Wat is ongeveer de werkingsduur van een diarreeremmer met ca. 2mg loperamide zoals je die bij de drogist kunt kopen (denkt bijv. Imodium)? Ik heb er zo'n elf uur geleden één ingenomen, en heb momenteel geen klachten meer, maar ik weet niet of dat aan alsnog aan de diarreeremmer ligt, of dat die inmiddels al lang is uitgewerkt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Volgens het vuistregeltje mag je nog een werking van een middel verwachten tot ongeveer drie maal de halfwaardetijd van dat middel. Na ongeveer 5 maal de halfwaardetijd is de hoeveelheid in het bloed zo laag geworden dat je mag zeggen dat het geheel verdwenen is.
De halfwaardetijd van loperamide is ongeveer 11 uur. Volgens de vuistregel is de werkingsduur dan dus ongeveer 33 uur. Ik schrijf dit 15 uur nadat je vraag stelt en dus ongeveer 26 uur nadat je de loperamide genomen hebt. Je zit op het moment dat ik dit schrijf dus aan het einde van de werkingsduur.

Dit is echter slechts een vuistregel; zeker bij een klacht als diarree kan het effect dat je zelf ervaart nogal variëren. Er zijn nogal wat oorzaken die diarree kunnen geven; de ene geeft meer diarree dan de andere (dit verschilt bijvoorbeeld al tussen de verschillende virussen en tussen mensen onderling.) Het effect van loperamide is voor iedereen wel ongeveer gelijk, maar neemt nadat de piek-hoeveelheid in het bloed is bereik natuurlijk wel langzaam af. Het effect dat je zelf merkt (dus hoe vast of dun de ontlasting is) is afhankelijk van de balans van het diarree-gevende effect enerzijds en het diarree-remmende effect anderzijds.
Het zou dus kunnen dat de diarree als het ware door de loperamide heen breekt; terwijl de loperamide strikt genomen nog wel een werking heeft (je merkt dan alleen niets meer van die werking.) Het effect dat je zelf ervaart kan dus nogal wisselen.

Je kan wel zeggen dat als je nu nog diarree vrij bent, de diarree gewoon voorbij is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding