Mag een doktor een patient kalmeringsmiddel toedienen als die erg in paniek raakt?

Ik bedoel dat als een patient helemaal overstuur is en onzin uitkraamd of de doktor aanvalt of een doktor hem dan kalmeringsmiddel mag toedienen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Of ie dat mag doen? Dat *moet* ie doen als hem dat nodig lijkt om de patiënt of zijn omgeving te beschermen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er nog eens even over nagedacht maar zoals jij het stelt werkt het in de praktijk niet. De kans is niet groot dat een arts in staat is om zo'n situatie in zijn eentje te hanteren. Al zou het lukken dan is het nog niet gewenst om zomaar een medicament toe te dienen en zeker niet zonder het dossier van de patiënt te kennen. De bewuste persoon kan, zoals elders gesuggereerd, lijden aan een koortsdelier maar zo'n opwindingstoestand kan ook door drugs of een psychose worden veroorzaakt. Ook een onderliggend lijden kan van groot belang zijn. Zoals jij het stelt staan er regelmatig familieleden of kroeglopers ambulancepersoneel en andere hulpdiensten toe te schreeuwen wat ze precies moeten doen of erger. Nu meen ik je een klein beetje te kennen uit je andere antwoorden en reacties, dus ik denk niet dat jij het zo bedoelt. Ieder zijn vak, maar iedere hulpverlener die regelmatig met acute situaties wordt geconfronteerd kan je vertellen dat het zaak is om de situatie eerst onder controle te krijgen en daarna pas de rest van het protocol af te werken. Natuurlijk zal het er bij een reanimatie anders aan toegaan dan bij een klinische situatie waarbij zich angst en agressie afspelen maar je moet er op kunnen vertrouwen dat de professionals naar eer en geweten kiezen voor de best mogelijke behandeling op zo'n moment. Als je dat bedoelt ben ik het geheel met je eens.
Je omschrijving is nogal summier maar zou een acute psychose kunnen zijn waarbij angst en agressie kunnen optreden alsmede gevaar voor de persoon zelf en voor de omgeving. Aannemende dat je met 'doktor' de huisarts bedoelt doet die er dan goed aan om de crisisdienst van de regionale ambulante GGZ-instelling in te schakelen. Alleen maar een kalmeringsmiddel toedienen lost niets op en kan de situatie zelfs verergeren. Het is beter om de toestand eerst beheersbaar te maken door voldoende hulp in te schakelen. Vaak is dat de politie die over middelen beschikt om iemand te fixeren, zoals handboeien, als dat nodig is. Vaak is een opname in een GGZ-instelling nodig om de psychose te behandelen. Dat duurt al gauw een aantal dagen of langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dokter heeft zich door de artseneed vastgelegd om alles te doen om een patient te helpen. Als een patient een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is zal een arts wel degelijk kalmerende middelen laten toedienen. Zolang de gezondheid van de patient daarmee maar niet in gevaar komt.
Het komt nog wel eens voor dat een patiënt een delier(door medicijnen of zware ziekte, hoge koorts...) krijgt. Zo'n patient is dan niet voor rede vatbaar en moet er echt ingegrepen worden....

de Nederlandse artseneed (2003)

Ik zweer / beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens.
Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen.
Ik zal aan de patiënt geen schade doen.
Ik luister en zal hem goed inlichten.
Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen.
Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden.
Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving.
Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg
bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk.
Ik zal zo het beroep van arts in ere houden.

Dat beloof ik; Zo waarlijk helpe mij God almachtig