Hoeveel melatonine maakt je lichaam zelf per dag aan?

Hoeveel melatonine maakt je lichaam zelf per dag aan? Ik slik nu 3 tot 6 mg melatonine per dag. Volgens mij is de hoeveelheid die je lichaam zelf aanmaakt en wat dus 'genoeg' zou moeten zijn om in slaap te kunnen vallen vele malen lager. Hoe komt het dat ik dan zoveel moet slikken om te kunnen slapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevatten je pillen zoveel melatonine, of zitten en andere middelen zoals valeriaan en hop in die het aantal mg opkrikken?
Een vriendin van me is apotheker en zij vertelde dat je meer mg metalonine moet slikken dan dat er in de preparaten zit. Dat kan echter niet door de toevoegingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee. Ik dacht dat er echt zoveel melatonine in zit.... Maar heb me er nooit in verdiept.

Antwoorden (2)

Hoeveel je zelf aanmaakt weet ik niet, maar ik weet wel dat het slikken van zo'n 0,2 tot 0,3 mg melatonine ongeveer dezelfde waardes in laboratoriumtests laat zien als waneer je puur de eigen productie meet.

Hoe het komt dat je zoveel moet slikken, is een ander verhaal. Allereerst gebruik je het waarschijnlijk omdat de tijd waarop jouw lichaam melatonine gaat aanmaken, anders is dan de tijd waarop jij wilt gaan slapen. Je moet dan een hogere dosering slikken dan je eigen productie, om die te kunnen 'overstemmen'.

Nog belangrijker dan dat is dat melatonine weliswaar slaperigheid induceert, maar dat dat niet hét stofje is waar je van gaat slapen. Om te kunnen slapen moet je moe zijn, slaperig zijn, en in de gelegenheid zijn om te slapen. Bij voorkeur is dat in je eigen bed. Als je eenzelfde dosering melatonine als die jij nu 's avonds slikt, overdag zou innemen, zou je misschien wat slaperig worden, maar zeker als je gewoon actief bezig blijft, val je echt niet zomaar in slaap. Voor slaap spelen nog veel meer stofjes en hersenprocessen een rol, en je moet ook genoeg rust in je lijf en geest hebben om je aan de slaap over te kunnen geven. Melatonine is maar een klein schakeltje in dat hele proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een volwassene maakt 30 microgram per dag aan. Hoe oud ben jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21, dus val in de categorie volwassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Dus je slikt minder dan je normaal gesproken aanmaakt. Kun je wat meer vertellen over je slapeloosheid? Is er onderzocht dat je te weinig melatonine aanmaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gebruikt juist veel meer dan wat je normaal gesproken zelf aanmaakt. Hij slikt 3 tot 6 MILLIgram. Waar komt trouwens die 30 mcg (=0,03 mg) vandaan? Ik heb altijd geleerd dat het ongeveer 0,3 mg is, dus 300 mcg. Niet dat mijn studieboeken altijd up-to-date zijn, maar naar ik begrijp is dat ook de reden dat tabletten tot 0,1 mg vrij verkrijgbaar zijn, omdat dat minder is dan de endogene productie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies heeft gelijk, ik slik inderdaad heel veel meer dan de hoeveelheid die je normaal gesproken aanmaakt. Daarom snap ik het ook niet helemaal. Ik ben overigens een 'zij'