Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe weet je dat je de goede dosis concerta te pakken hebt?

Ik slik nu 36mg concerta voor additionele. De psychiater zegt dat ik zelf moet bepalen of dit een goede dosis is.. Hoe moet ik dat bepalen? Wat moet ik voelen?

Toegevoegd na 49 seconden:
Additionele moet add zijn

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je klachten (bijna) weg zijn/draagbaar maar je geen/amper last hebt van de bijwerkingen.

Heb je nog niet eerder medicatie gebruikt voor je ADD? Dan is het inderdaad lastig om dat te beoordelen. De positieve werking van concerta bij ADD zou zijn dat je je beter kunt concentreren, dat je minder onrustig bent, dat je minder impulsief bent, je beter je aandacht bij één taak kunt houden, dat je beter stil kunt zitten, dat je georganiseerder bent, beter kunt plannen, dingen minder geneigd bent om uit te stellen, etc. Tegelijk moet je geen last krijgen van vervelende bijwerkingen zoals een hoge hartslag, eetlustvermindering, afvallen, maagpijn, stemmingswisselingen en slapeloosheid. De meeste bijwerkingen zijn trouwens wel tijdelijk, die gaan weg nadat je het een tijdje gebruikt. Als je het idee hebt dat het wel iets doet, maar niet sterk genoeg werkt, zou je aan kunnen geven bij je psychiater dat je misschien een hogere dosering nodig hebt. Als het wel werkt, maar je bijvoorbeeld totaal niet kunt slapen, heb je misschien juist een lagere dosering nodig, of zou je het eerder op de dag moeten nemen, zodat het 's avonds eerder is uitgewerkt. Zo moet je een beetje uitvogelen welke dosering voor jou goed is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100