Wat betekend dex voor dexamfetamine?

Amfetamine is speed. Ik heb adhd en ik gebruik dexamfetamine, wat betekend dex voor dexamfetamine en wat is het verschil tussen dexamfetamine en amfetamine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dextro-amfetamine Dex komt van dextro

Antwoorden (2)

Is eigenlijk Dextro-amfetamine.
Wordt illegaal ook gebruikt als "speed"

zie link

Toegevoegd na 1 uur:
dextro-amfetamine is een zgn. stereo-isomeer van amfetamine.
D.w.z. het bestaat uit de zelfde stoffen, maar die zijn anders onderling verbonden.
Lies12 heeft het ook uitgelegd.
zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is vooral wat het verschil is tussen de ene en de andere. Jouw link had ik ook al gegeven in de reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, het is dus dextro-amfetamine, maar wat is dan precies het verschil tussen dextro-amfetamine en amfetamine? Wat doet het dextro?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle Sorry, had jouw reactie niet gelezen.
Dextro-amfetamine (dexamfetamine) is het rechtsdraaiende isomeer van amfetamine. Dat heeft te maken met de polariteit van de stof, en ik zou willen dat ik beter had opgelet met scheikunde ooit, dan zou ik het misschien ook snappen :-)

Maar het is een bepaalde verbinding van amfetamine, en het zorgt ervoor dat het sterker werkt op bepaalde stofjes waar het op moet werken. Het linksdraaiende isomeer van amfetamine heeft namelijk een iets andere werking, en zou op echte ADHD-symptomen minder goed (en ook minder sterk, geloof ik) werken.