ik heb meerdere opiaten toegediend gekregen, welke gezondheidsrisico's kleven hieraan?

na een schouderluxatie slikte ik, in afwachting van ambulance zelf 10mg , thuis kreeg intraveneus Fentanyl tegen de pijn, vervolgens morfine en omdat pijn toch wel erg was nog gaf broeder mijn ketamine waarna ik begon te hallucineren, op de EHBO werd uiteindelijk een klein roesje gegeven zodat de schouder weer in de kom gezet kon worden. Ik had geen invloed op of de keuze voor al die troep, genoemde broeder bleef maar ' proberen' de pijn eruit te krijgen terwijl ik meerdere heb gezegd bij eerder luxaties dit nooit meegemaakt te hebben ( et was gewoon tanden op elkaar en verlangen naar het moment dat schouder weer in z'n kom zat )

Toegevoegd na 1 minuut:
10mg thuis = oxazepam (seresta )

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt als een gemiddelde vrijdagavond bij mij thuis, minus de luxatie.
burgos
10 jaar geleden
Mr Tomaat,ik vind U een lolbroek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je me op een vrijdagavond eens meemaken :D

Antwoorden (1)

In het verhaal beschrijft u, dat u meerdere pijnstillers gekregen hebt, maar eigenlijk maar twee van al die middelen zijn opiaten. Namelijk fentanyl en morfine.
De oxazepam is een benzodiazepine. Benzodiazepines worden ook gebruikt voor het "roesje", meestal gaat het dan om dormicum, maar soms worden andere beznodiazepines gebruikt.
De ketamine is een NMDA-receptor-antagonist. Wel is het zo, dat in hogere doseringen de ketamine een interactie vertoont met de opiaatreceptoren, maar het is geen opiaat in engere zin.

Gelukkig geldt voor de twee opiaten, dat er geen gevolgen voor de langere termijn zijn. Bij opiaten speelt nogal eens de angst voor verslaving. Om een verslaving te ontwikkelen moeten de opiaten gedurende wat langere tijd regelmatig genomen worden. Bij zo'n eenmalige dosis speelt dat dus in het geheel niet. Overigens heb ik nog nooit een morfineverslaving gezien, bij iemand bij wie de morfine op juiste indicatie (meestal pijn) en juiste dosering gegeven werd.
Ook puur lichamelijk gezien hebben opiaten geen lange-termijn effecten, zeker na eenmalig/ zeer kortdurend gebruik.
Veel mensen beseffen niet, dat opiaten stoffen zijn die van nature in ons lichaam voorkomen. Ze zijn zeer belangrijk voor het functioneren van grote delen van ons zenuwstelsel. Dit maakt opiaten eigenlijk heel veilige geneesmiddelen.

Overigens geldt niet hele verhaal niet alleen voor de opiaten, maar net zo goed voor de benzodiazepines en de ketamine.
Inmiddels kan ik vrij zeker zeggen, dat uw lichaam die opiaten (en de andere medicijnen) al verwerkt heeft. Als u nu geen klachten heeft dan komen die dus ook niet meer; als u wel klachten heeft dan is het zeer onwaarschijnlijk dat dat door de opiaten komt. Dit is als ik aanneem dat uw nieren goed werken.

Al met al dus weinig reden om u zorgen te maken.
Overigens kan ik me goed voorstellen, dat het erg bedreigend over kan komen; zo'n broeder die maar door blijft gaan met spuiten. Ongetwijfeld zal zijn bedoeling goed geweest zijn, maar doorgaan totdat iemand hallucineert kan echt eng zijn voor de patiënt.