Heeft het zin om neusspray te gebruiken als je neus volledig dicht zit?

Ik ben een andere vraag tegen gekomen waarin de vraagsteller aangeeft dat neusspray geen zin heeft omdat ze niet kan snuiven. http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/rechter-neusgat-helemaal-dicht-pijn.97823

Is het inderdaad zo dat een neusspray geen zin heeft als je neus dicht zit of kan je de spuitmond door het slijm heen duwen tot boven in je neus zodat de spray toch wel op de juiste plaats terecht komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De bedoeling van neusspray (xylometazoline) is het doen slinken van de slijmvliezen in je neus, waardoor de doorgankelijkheid terugkomt. Juist met een spray bereik je toch nog wel een redelijk oppervlak van die slijmvliezen, wat met druppels moeilijker is omdat je die op moet snuiven. Dat zal misschien niet meteen bij de eerste keer lukken maar na een paar keer sprayen is de kans op een positief resultaat toch redelijk groot. Doe voorzichtig, want ontstoken slijmvliezen zijn kwetsbaar.

Ook bij oorpijn wordt vaak neusspray geadviseerd om de buis van Eustachius (verbinding tussen neus-keelholte en middenoor) weer open te krijgen. Gebruik xylometazoline nooit langer dan een week. Anders is het effect averechts: gezwollen slijmvliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het helpt wel, want de vloeistof die in de neusspray zit, zorg ervoor dat het "slijm" oplost.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel zo dat als je neus volledig vol zit, het niet gelijk helpt. Na een minuut voel je dat het werkt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist door neusdruppels te gebruiken slinken de slijmvliezen waardoor je weer lucht krijgt,je hoeft hiervoor echt met met de pipet zo ver te gaan zoals je beschrijft.

Neusdruppels niet langer dan een week gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan wel even een paar minuten duren eer de slijmvliezen geslonken zijn.
Wat je ook zou kunnen doen is stomen om weer wat lucht door je neus te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuit eerst de neus, voor zover dat nog lukt, en gebruik dan de xylometazoline-spray (of vergelijkbaar middel). Evt. nog een keer herhalen na enkele minuten. Je zult nl. merken dat de spray de slijmvliezen wel bereikt door het slijm heen, waardoor die zullen slinken en je meer lucht krijgt. Deze medicatie werkt puur op de klachten, je wordt er niet sneller beter van, maar door de neus kunnen ademhalen is ook wat waard. Bij middenoorontstekingen is enig effect op de genezing niet aangetoond, maar tegen een verstopte neus helpt het ook hier gewoon.