Kunnen de waarden van de leverenzymen in je bloed stijgen door dagelijks gebruik van Glucosamine + Chodroitine + MSM?

Hallo,

weet iemand of het veilig is voor de lever als je dagelijks het volgende zou slikken?

1500mg glusosamine sulfaat (1190 mg elementair glucosamine en 310mg sulfaat);

1200mg chondroitine sulfaat;

3000mg Methylsulfonylmethane (MSM).

Dit zijn allemaal supplementen en mijn huisarts heeft totaal geen idee of het veilig is, iemand die hier iets meer over weet?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Uit het farmacotherapeutisch kompas:
"Soms (0,1-1%): huiduitslag, jeuk, blozen. Verder kunnen optreden: duizeligheid, braken, angio-oedeem, (perifeer) oedeem, urticaria, (verergering van) astma, hypercholesterolemie, verminderde glucosetolerantie, stijging van leverenzymwaarden en zelden geelzucht."
Leverenzymwaarden kunnen dus stijgen. De vraag is of jou cocktail aan supplementen wel bewezen effectief is (evidence based) (en daarmee de bijwerkingen waard zijn) en of je niet gewoon een keer langs een reumatoloog moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werking van MSM rust op het gegeven dat het supplement het lichaam voorziet van zwavel, volgens de goeroes. Het supplement voegt weinig toe aan zwavelhoudende aminozuren als cysteine, die je gewoon met je voeding binnenkrijgt.

Glucosamine is een stof die van nature in het lichaam voorkomt. Glucosamine wordt gebruikt bij de opbouw en het onderhoud van kraakbeen, bot, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels'. Het draagt ook bij aan het in stand houden van de gewrichtsvloeistof. De glucosamine die het lichaam zelf aanmaakt kan aangevuld worden met extra glucosamine in de vorm van een voedingssupplement.

Chondroitine is een voedingssupplement dat net als glucosamine het gewrichtskraakbeen beschermt. Het beschermt op een andere wijze dan glucosamine, maar is net zo krachtig. Chondroitine is een ideaal supplement voor krachtsporters.

Wanneer het kraakbeen nog meer ondersteuning nodig heeft, dan is de combinatie van beide supplementen aan te raden. Volgens wetenschappelijk onderzoek hebben proefpersonen betere resultaten met de combinatie van glucosamine en chondroitine.

De fysiologische werking van chondroitine is nog niet helemaal opgehelderd. Wij hangen de theorie aan dat chondroitine de opbouw van kraakbeencomponenten stimuleert. Hierdoor kan chondroitine er onder meer voor zorgen dat glucosamine nog efficiënter zal worden gebruikt.
Ik slik zelf al jaren glucosamine en glutaminen. Het kan totaal geen kwaad als je je gewoon aan de dosering houdt. Er is overigens nog nooit iemand overleden ten gevolge van een overdosis van één van de genoemde supplementen

http://www.mijndiagnose.nl/v5960/vitamines-wetenschappelijk-onderzoek-glucosamine-en-chondroitine.aspx
http://www.artrose-blog.nl/natuurlijke-middelen-voor-artrose/
http://www.powersupplements.nl/chondroitine-sulfaat-29
http://www.powersupplements.nl/glucosamine-sulfaat-28
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucosamine