is het gevaarlijk 2 serotonine boosters tegelijk te gebruiken?

Ik heb maca poeder en 5htp supplementen die ik tegelijk wil gebruiken. Ik heb ooit gelezen dat je aan een te hoge serotonine gehalte in een coma kan geraken klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

Elk van de twee producten zijn niet zonder gevaar.

Maca:
Gevaarlijke bijwerkingen van maca: schildkliervergroting
Hoewel Maca vrij verkrijgbaar bij de drogist of natuurvoedswinkel heeft het naast gezonde effecten ook enkele nare bijwerkingen. In maca zitten namelijk Glucosinolaten (ook wel mosterdglycosiden), dit zijn organische verbindingen die onder andere zwavel en stikstof bevatten. Dit zijn stoffen die de plant gebruikt om zich te verdedigen tegen planteneters en komen vrij onder stresscondities, bijvoorbeeld als de plant beschadigd wordt. Van glucosinolaten is bekend dat ze giftig zijn voor mens en dier. Het voornaamste effect is vergroting van de schildklier, die wordt ook wel struma of krop genoemd en is te herkennen aan de zeer dikke opgezwollen nek die patiënten die hieraan leiden hebben.

Maca: Afrodisiacum
Van maca wordt ook wel beweerd dat het zou werken als afrodisiacum. Helaas bleek maca in wetenschappelijke studies door de mand te vallen. In een 12 weken durende gerandomiseerde dubbelblinde experiment waaraan 56 mannen deelnamen bleek dat maca geen enkele invloed had op welk relevant hormoon dan ook.

5htp:
Wat zijn de risico’s?
De bijwerkingen van 5-htp zijn in het algemeen mild en bestaan bij sommige mensen uit misselijkheid, maagzuur-branden, winderigheid, een vol gevoel en rommelende darmen. Bij een hoge dosis kan echter het serotoninesyndroom ontstaan. Dat betekent dat er te veel serotonine in het lichaam is. Dat kan ook gebeuren als het supplement wordt genomen in combinatie met een antidepressivum als een ssri, al zijn er tot op heden geen specifieke vermeldingen in publicaties over zo’n wisselwerking (6). Een ander punt van zorg is dat 5-htp kan leiden tot het eosinofilie-myalgiesyndroom (ems), een ernstige aandoening met extreem gevoelige en pijnlijke spieren alsmede bloedafwijkingen (11). Er zijn echter aanwijzingen dat het ems ontstond door een vervuiling van 5-htp-supplementen die vroeger werden gebruikt, voordat er stringentere productieregels werden ingevoerd (12).

Ik zou met klachten naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het serotoninesyndroom kan optreden wanneer een patiënt meerdere geneesmiddelen gebruikt die de serotoninespiegel van het bloed verhogen. Het syndroom is ernstig omdat het heel snel optreedt, moeilijk te herkennen is en dodelijk kan zijn. Daarbij komt ook nog eens dat het een van de meest voorkomende ongewenste interacties is. In bijna 80% van de hierbij betrokken patiënten gaat het om een vrouw.
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
. In sommige gevallen leidt het serotonine-syndroom tot de dood. Boyer en Shannon (The New England Journal of Medicine [352;11]) rapporteren bij 26.733 gevallen van blootstelling 7.349 patiënten met vergiftigingen en 93 doden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ hoewel het stukje over glucosinolaten een beetje eenzijdig is:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glucosinolaten.aspx
zit o.a. ook in broccoli.
Ja dat klopt, het serotoninesyndroom (een overdosis aan serotonine) kan in hoge dosis voor coma zorgen, aanvallen en je hart onregelmatig laten kloppen.
Bij een wat minder hoge dosis heb je nog steeds bijwerkingen als onregelmatig kloppen van het hart en verlies van spiercontrole. Dus ik zou eerst advies vragen over de dosering alvorens ze samen te nemen!