De halfwaardetijd van levonorgestrel is zo'n 25-35 uur. De morning-afterpil bevat ongeveer 10 keer zoveel levonorgestrel als wanneer het in een gewone anticonceptiepil zit. Dat betekent dat na een dag of 5 (3-7, afhankelijk van of je de pil slikt en hoe snel je lichaam de hormonen verwerkt) je hormonen weer ongeveer hun normale niveau moeten hebben. Hoe lang het echt in het bloed nog aanwezig is te detecteren zou zijn, dat weet ik niet.

Bijwerkingen kunnen wel een paar dagen aanhouden trouwens, en veel vrouwen hebben hun menstruatie wat later dan normaal, maar sommigen juist eerder.