Als amfetamine gebruikt word als doping, heeft dexamfetamine dan ook effect op sport prestaties?

Ik heb gelezen dat amfetamine (speed) gebruikt word als doping. Heeft dexamfetamine ook deze werking dat je betere sportprestaties maakt? Zo ja, is het legaal als mensen met ADHD dexamfetamine gebruiken tijdens een sport wedstrijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (1)

Ja, stimulerende middelen als amfetamine, dexamfetamine, ritalin, modafinil mag je niet gebruiken voor sporten in wedstrijdverband.

Afhankelijk van het niveau waar je op sport, zul je dus óf ervoor moeten kiezen om het middel niet te gebruiken tijdens sportwedstrijden, óf moeten kijken of het mogelijk is dat je met een artsenverklaring toch deelneemt. Ik weet overigens niet of dat laatste mogelijk is, zeker op professioneel niveau lijkt me dat daar behoorlijk strikt mee omgegaan wordt.

Ik betwijfel trouwens of het nu echt je sportprestaties verbetert als je het gebruikt zoals voorgeschreven. Het middel werkt voor een ADHD'er veel minder als 'pep'middel dan voor iemand met een 'normale' hersenchemie, en meer corrigerend. Je goed kunnen concentreren zal misschien wel helpen ten opzichte van niet-gebruiken, maar tegelijkertijd kan het ook nadelig zijn, omdat het je hartslag verhoogt en je er andere bijwerkingen van kunt krijgen die eerder nadelig zijn bij (wedstrijd- en top-)sport dan dat je er echt veel voordeel van hebt. Maar als je aan sport doet en je gebonden bent aan de dopinglijst (voor een hobbysporter is dat natuurlijk veel minder relevant, zeker als je niet meedoet aan wedstrijden), moet je zeker uit gaan zoeken hoe het nu precies zit. Als je op hoog niveau sport, neem ik aan dat je via de bond een sportarts kunt consulteren, en ook al met enige regelmaat ziet misschien.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ah, je kunt dispensatie aanvragen:

Citaat: zie bron 2

"Veranderingen per 1-1-2012

Ook per 1 januari 2012 is er niet veel veranderd met betrekking tot dispensaties. De belangrijkste verandering is dat voor (middelen met) formoterol niet langer dispensatie hoeft te worden aangevraagd wanneer de voorgeschreven dosering onder de 36 microgram per 24 uur blijft. Is de dosering groter, dan is dispensatie ook in 2012 noodzakelijk.

Dispensatie

Wanneer je om medische redenen medicijnen gebruikt die op de dopinglijst staan, kan je daar dispensatie voor aanvragen. In de praktijk komt het het vaakst voor dat het gaat over:
•anti-astmamiddelen als fenoterol en terbutaline;
•methylfenidaat (bijv. Concerta of Ritalin) voor ADHD;
•insuline (in het geval van diabetes); of
• bloeddrukmedicijnen (zoals diuretica en in sommige takken van sport bètablokkers).

In principe kan voor elk geneesmiddel dispensatie worden aangevraagd."

Toegevoegd na 11 minuten:
Je moet een recente brief van je specialist meesturen met behandelplan inclusief dosering +onderbouwing van de diagnose (bron 2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat ik nodig had, bedankt!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi zo. Succes met je sport! (En de aanvraag, je ziet dat het gebruik van dit soort middelen soms een hoop regelwerk met zich mee kan brengen..)