Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het waar dat Ritalin eigenlijk helemaal niet zo'n goed middel is als er misschien wel wordt gezegd door psychiaters?

Ik moet binnenkort misschien op proef Ritalin gaan gebruiken, maar nu heb ik na wat gelezen te hebben op internet gezien dat er nogal veel bijwerkingen bij komen kijken en dat het middel zelfs verslavend kan zijn. Ook heb ik een hartaandoening en staat er dat het niet gebruikt mag worden bij hart -en vaatziekten en dat het slapeloosheid in stand kan houden (terwijl ik daar ook al aan lijd).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb zelf voor mijn Adhd ongeveer vijf jaar ritalin gebruikt. En ik kan er alleen maar positief over zijn. Ik was/ben juist erg druk in mijn hoofd en kon daardoor vaak niet slapen en vaak afgeleid dat soort dingen. In de tijd dat ik ritalin gebruikte was ik juist een heel stuk minder druk in m'n hoofd, kon ik me beter concentreren en sliep ik beter dan ooit. Van de bijwerkingen heb ik nooit last gehad gelukkig. Ik lees hierboven in meerdere antwoorden dat concerta wordt aangeraden. Hierin ga ik helemaal mee. Ik heb nadat ik Ritalin kreeg voorgeschreven een tijd Concerta gebruikt omdat ik nogal moeite had om mijn Ritalin op tijd te nemen en er vooral een heel aan had deze meerdere keren op een dag te moeten nemen. Concerta werkte voor mij hetzelfde als Ritalin alleen constanter en ik hoefde er maar 1x per dag een te nemen. Dus ik denk dat wat dat betreft Ritalin of Concerta een goede keuze zou zijn. Wat betreft hart- en vaatziekten heb ik er geen ervaring mee maar ik denk dat je arts je daar wel meer over kan vertellen. Overigens heb ik het alleen gebruikt vanaf ik een jaar of 8 was tot m'n 16e ongeveer (was denk ik wel verstandiger geweest als ik er mee door was gegaan maar dat is een ander verhaal) . Dus weet niet echt of het voor volwassenen heel anders gaat. Toegevoegd na 1 minuut: Van een verslavende werking heb ik overigens ook nooit wat gemerkt.

Bronnen:
eigen ervaringen

Ritalin of methylfenidaat kent veel bijwerkingen, helaas hebben veel gediagnosticeerde AH(H)D ers er geen baat bij. Dan valt Strattera te overwegen.

vraag is even waarom ritalin ? adhd ? add ? depressie ? mijn ervaring is positief als je niet teveel gebruikt maar uiteindelijk heb ik ze niet regelmatig genomen want het maakt mij inderdaad nogal druk in je hoofd maar als test is het best te overleven hoor uiteindelijk werd ik al te gejaagd van ene kleine dosis tip als het om slaapritme stoornissen gaat probeer eens valdoxan ik reageer er prima op al is het wel 2 weken of zelfs langer doorbijten misschien overleggen met je arts als alternatief ? er is wel een lever bloedtest nodig

Bronnen:
http://hulpgids.nl/images/Medicijnen/Antid...

Ik gebruik het ook het is niet verslavent het helpt heel goed ik kan nog normaal slapen heb nergens last van

Ik heb dit zelf ook een tijd gebruikt voor adhd en ik had wel enkele bijwerkingen. Zoals veel mensen hebben kon ik 's avonds moeilijk in slaap komen dus heb ik daarvoor melatonine erbij gekregen. Nog een aantal bijwerkingen waren onder andere: heel erg schrikken van kleine dingen en steeds een gevoel dat je overal van gaat schrikken en ik ging er ontzettend erg van zweten, ook al had ik het koud. Zodra ik de medicijnen niet meer gebruikte was het wel meteen over.

Dat ligt er helemaal aan waar je het voor voorgeschreven krijgt en daarbij heeft elk medicijn bijwerkingen. Daarnaast is geen mens gelijk aan een ander. Dus je vraag is niet algemeen te beantwoorden. Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat het voor jou doet. Mijn zoon gebruikt het ook en voor hem werkt het prima. En ja, hij heeft ook wel wat last van een paar bijwerkingen. Maar soms moet je kiezen: wat is het doel, werkt het daarvoor en zijn de bijwerkingen acceptabel. V.w.b. je hartaandoening en gebruik van Ritalin: dat zou ik echt aan de deskundigen overlaten. Je kunt ook navragen bij de apotheker.

Ik ga ervan uit dat jij onder medische begeleiding aan die proeftest met Rilatine begint dus zal geen enkele dokter die zichzelf respecteert jou hiermee confronteren. Er bestaan trouwens alternatieven voor Rilatine die jou dit soort neveneffecten besparen. Je kan onder andere via Bachbloesem-mix hetzelfde soort ongewenste symptomen aanpakken. Voor ADHD is dat bijvoorbeeld Bach Bloesem mix 55 Via bijgevoegde link vind je daar meer informatie over. Deze mensen ervaren hun zoon wegens de Bachbloesemtherapie (zoals men deze behandelwijze noemt) als een veel rustiger en efficiënter iemand sinds die gestopt is met het gebruik van Rilatine. Bij gebruik van Bachbloesem ben je een 'actieve genezer' omdat men jou ook wijst op jouw eigen mentale kracht om ongewenste symptomen te milderen of te neutraliseren. Bij Rilatine ben je doorgaans een 'passieve genezer' die gewoon inneeemt wat opgedragen wordt. Zowat iedereen die Bewust of Actief met Rilatine begint om te gaan stapt heel snel over op een alternatief. De keuze is nu aan jou om zelf te bepalen of je actief of passief aan jouw 'herstel' wenst te werken. Succes ermee!

Bronnen:
http://www.bachbloesemadvies.be/getuigenis...

Wat waar is, is dat er veel discussie bestaat over Ritalin bij AD(H)D. Dat heeft vooral ook te maken met het feit dat het relatief veel wordt voorgeschreven aan jonge kinderen, terwijl nog niet bekend is wat een dergelijk middel precies voor invloed heeft op de ontwikkeling van de hersenen. Bepaalde hartaandoeningen zijn een contraindicatie voor het gebruik van ritalin. Je arts zal weten of jij dit middel wel of niet kan gebruiken. Als je vragen hebt specifiek mbt je hartaandoening, moet je die zeker stellen. Slapeloosheid is inderdaad een bekende bijwerking van ritalin. Ritalin is aan amfetamine-achtig middel, dat ook gebruikt wordt bij overmatige slaperigheid overdag, juist omdat het activeert. Sommige gebruikers van ritalin hebben dan ook grote moeite met (in)slapen. Dit kan soms verholpen worden door de laatste tablet van de dag wat eerder te nemen, door 's avonds extra melatonine te slikken, en soms gaat het ook vanzelf over. De meeste bijwerkingen van ritalin zijn trouwens tijdelijk, en duren hooguit een paar weken. De andere kant is trouwens dat bij mensen die niet kunnen slapen doordat zij last hebben van jagende gedachten ten gevolge van de AD(H)D, een extra tabletje ritalin (of een halfje) voordat zij gaan slapen, soms juist kan helpen om tot rust te komen. Elk medicijn kent bijwerkingen, en de afweging of het middel erger is dan de kwaal, is voor elke patiënt, voor elk middel, en voor elke aandoening weer anders. Dit is dus iets waar jij met je arts uit zult moeten komen. Als je ADHD-klachten je erg beperken op dit moment, en andere behandelingen hebben geen effect, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens uit te proberen wat het effect van ritalin is. Als het gebruik van medicatie je tegenstaat, en de klachten niet heel ernstig, is het verstandig om eerst andere wegen in te slaan. Zo is onlangs aangetoond door wetenschappers van de Radboud Universiteit dat een groot percentage kinderen met ADHD baat heeft bij een speciaal eliminatiedieet. Blijkbaar spelen relatief vaak voedingsstoffen een rol in de klachten die horen bij ADHD. Daarnaast kan goede begeleiding je helpen om meer structuur te krijgen, en kunnen oefeningen je helpen om je concentratie te vergroten. Als dat allemaal niet helpt, kan het zeker bij ernstige klachten zeker de moeite waard zijn om ook medicatie te proberen. Bedenk dat een proefbehandeling tijdelijk is, en puur om het effect te evalueren: als het effect je niet bevalt, stop je er gewoon weer mee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100