Waarom magnesium als vulmiddel in medicijnen?

Naar laatst op TV nog eens duidelijk is geworden, kan magnesium behoorlijk gevaarlijk zijn bij te veel. Waarom wordt het dan in medicijnen gebruikt en als ingrediënt in voedsel in de supermarkt. Er zijn zat mensen die al magnesiumtabletten gebruiken en nog medicijnen ook. Ik ken er eentje die 17 medicijnen van de arts heeft en zich suf koopt aan supplementen... Is er geen alternatief voor ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je een voorbeeld dat het als vulmiddel wordt gebruikt? Volgens mij gebeurt dat namelijk niet.
Het wordt wel als antiklontenmiddel gebruikt, vooral omdat de pillen maak machines anders snel vastlopen.
Magnesiumstearaat is de meest gebruikte vorm daarvoor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesiumstearaat Veel andere vormen hebben als nadeel dat ze laxerend werken, zoals deze:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/magnesiumoxide Wil je een beter antwoord, dan graag de vorm noemen.

Antwoorden (2)

Heel wat medicijnen veroorzaken een magnesium tekort,daarom wordt vaak
magnesium toegevoegd:
voorbeeld:-mensen die maagzuurremmers slikken een verhoogde kans hebben op een magnesiumtekort.
-Een te hoog cholesterolgehalte veroorzaakt op den duur slagaderverkalking. Een cholesterolverlagend medicijn voorkomt deze slagaderverkalking, echter zou magnesium hierbij ook kunnen helpen. Magnesium is namelijk nodig voor de regulering van het enzym dat zorgt voor de vorming van cholesterol.
Vaak kan je dus magnesium tekort alleen door magnesium extra,dit zou natuurlijk ook los van in medicijnen kunnen en dus dan wel extra pillen...
fremar
6 jaar geleden
Het magnesium dat als vulmiddel wordt gebruikt in medicijnen, is magnesiumoxide. Dat wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen. Er is dus geen gevaar op een teveel aan magnesium.

Het magnesium dat je als "voedsel" kunt kopen, is in werkelijkheid een supplement. De werkzame supplementen bevatten meestal magnesiumcitraat of magnesiumstearide; die vormen van magnesium zijn goed opneembaar. En inderdaad, als je zonder noodzaak (dat wil zeggen: zonder dat je een magnesiumtekort hebt) zulke magnesiumsupplementen gaat slikken, loop je kans op een overdosis, en dat kan schadelijk zijn voor je gezondheid.

(De goedkopere supplementen bevatten trouwens ook magnsiumoxide. Daar heb je helemaal niets aan, want het lichaam neemt magnesium uit magnesiumoxide nauwelijks op. Deze supplementen (met magnesiumoxide dus) zijn aan de ene kant goedkoper, aan de andere kant zijn ze duurder omdat je geld besteedt aan iets onwerkzaams.)

Hoe dan ook, het magnesiumoxide dat in sommige medicijnen als vulmiddel wordt gebruikt kan geen kwaad omdat het nauwelijks wordt opgenomen.
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Dikke +
Mensen horen vaak iets en weten dan inderdaad niet wat het daadwerkelijk in houdt. Mooie uitleg. Dezelfde hype zie je bij vaccinaties, waar mensen ook iets van gehoord hebben en dan helemaal los gaan (klassiek voorbeeld, er zit antivries in vaccinaties, das gevaarlijk!! Als je dan in gaat op wat het daadwerkelijk is, stelt het opeens niets voor. Mooi item van o.a. Zondag bij Lubach of Last Week Tonight met John Oliver.)