Helpen pijnstillers (bijv. ibuprofen) ook bij de pijn van oppervlakkige wonden?

Of werken pijnstillers alleen voor pijn 'binnenin' je lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (3)

Als je pijnstillers inneemt sturen deze een soort seintje naar de hersenen waardoor de pijn weggaat het maakt niet uit of je wond oppervlakkig is of niet. (En eigenlijk zit elke pijn in je lichaam)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat als ik meer pijn heb, hoe weet deze dan welke pijn hij weg moet halen? Of gaat hij naar de ergste pijn? Of moet ik er meerdere nemen (tot max dosis uiteraard)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pijnstiller weet volgens mij niet welke pijn erger is. Als het goed is moet alle pijn sowieso verminderen. Je moet wel even wachten tot de pijnstiller is ingewerkt maar als het na een tijdje nog geen/weinig verschil maakt zou ik er nog een nemen. Of anders misschien morgen even de dokter bellen, soms heeft de assistente wel een goede tip en hoef je niet eens langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha nee dokter bel ik niet ;) toch bedankt.
Zalf of crème met lokaal verdovende middelen worden gebruikt bij een pijnlijke huid. Pijn kan bijvoorbeeld ontstaan bij scheurtjes in de huid van de anus (anaalfissuren). De crème kan worden gebruikt om de huid te verdoven voor een plaatselijke ingreep. Voorbeelden zijn lidocaïne op de huid en lidocaïne in combinatie met prilocaïne op de huid. Een voorbeeld hiervan is Emla, Emla mag ook gebruikt worden op open wonden. De werkzame stoffen in Emla zijn lidocaïne en prilocaïne. Emla bevat per gram crème 25 mg lidocaïne en 25 mg prilocaïne.
Dit kun je alleen op recept bij de apotheek krijgen.
Pijnstillers nemen de pijn weg, niet de oorzaak van de pijn. Als iemand zijn arm hard stoot, dan ontstaat er een pijnlijke plek op die arm. Die plek zwelt op of er ontstaat een blauwe plek. Als diegene dan een pijnstiller neemt, wordt de pijn minder. Maar het letsel, de zwelling en de blauwe plek gaan niet weg. Alleen als die plek geneest en zichzelf herstelt, wordt de oorzaak van de pijn weggenomen.
Pijnprikkels stoppen
De meeste pijnstillers ‘bemoeien’ zich met de weg die de pijnprikkels langs de zenuwen maken of met hoe de hersenen omgaan met die prikkels.
Sommige soorten pijnstillers beïnvloeden de pijnsensoren die het letsel opsporen en die eigenlijk de pijnprikkels produceren. Andere pijnstillers dempen de prikkels die langs de zenuwen naar de hersenen gaan. In beide gevallen komen de pijnprikkels niet in de hersenen aan.
Een andere belangrijke groep pijnstillers heeft wel invloed op de hersenen. De zenuwprikkels van de pijnlijke plek komen aan bij de hersenen. Maar daar worden ze veranderd of geblokkeerd. Daardoor wordt de pijn in de hersenen anders herkend en ‘gevoeld’.
Sommige pijnstillers, zoals aspirine, verlichten de pijn ook op andere manieren. Ze werken ontstekingremmend. Dat betekent dat ze de zwelling, de roodheid, de warmte en de pijn van een ontsteking verminderen. Andere pijnstillers beïnvloeden weer de werking van aspirine. Al die verschillen laten zien dat het belangrijk is de pijnstiller te vinden die past bij de oorzaak van en de soort pijn.
Laat je adviseren door apotheek of drogist welke pijnstiller voor jouw aandoening geschikt is, in de meeste gevallen zal een pijnstiller in tabletvorm ook helpen tegen de pijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, heel mooi haha. Alleen ga ik liever niet naar de arts hiermee, de pijn is te verdragen maar vroeg me dit af over ibuprofen. Dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ibuprofen zal wel wat helpen, echter heeft Ibuprofen wel wat bijwerkingen en kan het niet met alle geneesmiddelen in combinatie worden gebruikt.
Lees de bijsluiter goed en gebruik het niet langer dan 10 dagen achtereen. Wat de reden ook is, dat je niet voor advies naar de huisarts of apotheker wilt, wat ik respecteer dat je daar niets over kwijt wil, wees zuinig op je lichaam en geest Ytje. In ieder geval beterschap hiermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje crea dat waardeer ik. Ik gebruik inderdaad liever geen pijnstillers, maar vroeg me af dat als die pijn toch te erg werd, het dan wel helpt. Ik heb antwoord. Erg bedankt.
Ook Ibuprofen zal de pijnsensatie doen afnemen bij oppervlakkige wonden.
Dat doet Paracetamol overigens ook wel
Wel moet je verschil maken tussen analgetica (pijnstillers).
en anesthetica (verdovingsmiddelen) zoals Lidocaine, prilocaine etc.
De laatste soort blokkeert de doorgifte van pijn , de eerste soort werkt ontstekingremmend (welke op zich al pijn vermindert) en remt de pijnsensatie.
Gebruik vooral bij open wonden geschikte (=steriele) verdoving/pijnstilling.

Toegevoegd na 19 minuten:
Bij intacte huid zal de pijnstillende zalf door de huid moeten dringen om effect te hebben.
Omdat je de aard van de huidpijn niet aangeeft is het moeilijk je een optimaal antwoord te geven.
Het maakt nogal uit of je huidpijn veroorzaakt wordt door verbranding , een onderhuidse infectie, een gif (brandnetels) of een andere oorzaak.
Er zijn ook zalven zonder recept die lokale pijnstilling geven zoals Voltaren emulgel.
Het nadeel van verdovende zalf is dat het alleen de pijn blokkeert (het verstoort de Kaliumbalans in de zenuwbanen bij lokale toepassing, het zorgt dus niet voor een snellere genezing door de ontsteking tegen te gaan.
Zeer lokale huidpijn kun je mogelijk inderdaad beter behandelen met bovengenoemde zalf dan een pijnstiller in te nemen die het hele lichaam "beslaat"en agressief voor maag en darmen kan zijn.
Als je huid lokaal erg pijn doet zonder bekende reden kun je mogelijk een schimmelinfectie hebben of bijvoorbeeld gordelroos (Herpes Zoster) die ook de Waterpokken bij kinderen veroorzaakt.
Deze laatste geeft erge pijn die zich slecht laat dempen.
Ik raad je aan echt een arts naar je plek te laten kijken als het meer dan een paar dagen bestaat , aanhoudt.
Is er een blauwe plek dan veroorzaakt de afbraak van bloed en kneuzing de pijn. Dat kun je het beste vanzelf laten genezen als de blauwe plek door vallen stoten of door een ander van buiten komend onheil is veroorzaakt.
Ibuprofen helpt wel om de genezing in dat geval te versnellen.
Spontane blauwe plekken beschouw ik als reden een arts te bezoeken , speciaal als het vaker gebeurt, er kan dan een stollingsprobleem van je bloed aanwezig zijn.