Hoe werken slaappillen?

Ik heb melatonine. En nou ga ik morgen naar oostenrijk op skivakantie. Kan ik deze dan voor dr autoreis innemen en dan lekker slapen in de auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Dat is geen enkel probleem. Alleen als je een auto immuunziekte hebt mag je geen Melatonine gebruiken. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melatonine is geen echte slaappil. Onder de slaapmedicatie rekenen we vooral de benzodiazepinen (andere middelen worden eigenlijk niet meer gebruikt, zoals barbituraten). Benzo's wekken de slaap op, en kunnen gebruikt worden als slaapmiddel (als je het in de avond neemt) maar ook als angstdemper, en als sedatie. Als de dosering hoog genoeg is, kan het zelfs gebruikt worden als verdoving tijdens kleine ingrepen. Je valt dan in slaap en raakt verdooft, ook als je niet moe was, en ook als je net geslapen hebt.

Melatonine werkt heel anders. Het is een hormoon dat je zelf ook aanmaakt, en het zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Als je melatonine neemt en daarna gewoon activiteiten onderneemt, zul je er weinig van merken. Je gebruikt het normaal gesproken zo'n twee uur voordat je gaat slapen, dan komt de werking ervan ongeveer overeen met wat je lichaam normaal gesproken produceert. Je beïnvloedt op die manier in feite je lichaamseigen biologische klok.

Als je 's avonds gaat rijden en dan wilt slapen, kun je natuurlijk de melatonine nemen zoals je het anders zou nemen. Maar ik zou het niet nemen om overdag te kunnen slapen. Overdag behoort het lichaam veel minder melatonine aan te maken dan 's avonds. Als je zelf te laat dit spul aanmaakt, ben je overdag heel slaperig, en kun je 's ochtends niet goed op gang komen. Melatonine kan gebruikt worden om een jetlag tegen te gaan, om een verstoord ritme zo weer te corrigeren. Ook bij mensen die van zichzelf een later ingestelde biologische klok hebben (DSPS) en bij mensen met andere inslaapstoornissen wordt het gebruikt. Als je het gaat nemen op een moment dat je lichaam normaal gesproken helemaal geen melatonine hoort aan te maken, kun je daar je biologische klok me verstoren. In een hogere dosering werkt melatonine door de eigen biologische klok te 'resetten'. Dit is tenminste de theorie van slaapspecialisten die hier onderzoek naar doen, ik meen dat er nog weinig onderzoek gedaan is naar de daadwerkelijke invloed van het slikken van melatoninesupplementen op de eigen productie. Maar het lijkt me niet slim om het op een ander moment in te nemen dan het moment waarop je lichaam dit stofje behoort aan te maken: 's avonds. In dat geval kun je volgens mij beter nog éénmalig een gewone chemische slaappil nemen, omdat die in elk geval minder invloed heeft op je eigen biologische ritme.

Als je de melatonine op recept gebruikt vanwege een slaapstoornis, zou ik dit sowieso even met je behandelend arts overleggen.