Wat te doen met een (waarschijnlijk) ontstoken oorgaatje?

Sinds gisteravond ben ik erachter gekomen dat ik in mijn oorgaatje een bultje heb. Ik had al langer pijn eraan, maar ik dacht dat het niks ernstigs was, aangezien ik met gaatjes al 10 jaar heb. Maar vanochtend was het bultje nog groter en rood (lijkt me een ontsteking) en heel pijnlijk. Ik kan het nauwelijks aanraken omdat het heel gevoelig is, en ook als ik het niet aanraak voel ik een doffe pijn/kloppingen in mijn oorlel.
Is dit een bezoekje aan de dokter waard? Of is het gewoon een kwestie van laten zitten en niet aankomen?

P.s. Ik draag meestal nep zilver, maar daar heb ik nooit écht last mee gehad, wel dat het af en toe een beetje schrijnde.
En ik heb ook bijna nooit sluitinkjes achter mijn oorbellen zitten, dus de kans dat er een ingegroeid is lijkt me nihil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.8K

Antwoorden (5)

Ja, naar de huisarts. Mogelijk krijg je antibiotica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorbel uit, voorzichtig aan je oorlel trekken zodat er nog wat extra druk komt de zere plek, en kijken of er rotzooi uitkomt.
Zo ja, dan is het open, en kun je zelf met Sterilon bijvoorbeeld druppelen, en zolang het openblijft raak je de rotzooi kwijt.
Zit het dicht, dan kan het ook vanzelf over gaan, maar met je huisarts overleggen lijkt me dan wel verstandig (al is het maar om te vragen of je langs moet komen of dat het voldoende is om bijvoorbeeld een paracetamol te slikken tegen de pijn en het verder even aan te zien).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog oorbellen erin hebt zou ik die er even uit laten. Ontstekingen gaan het snelst weg als ze een tijdje open gehouden worden, zodat de rotzooi eruit kan. Probeer er een tijdje (paar uur) een vochtige (steriele) doek op te doen. Niet teveel aan peuteren. Mocht het niet beter worden dan even de assistente bellen, die weet een hoop en verwijst je eventueel door naar de dokter.

Voor erna: als je niet vrij snel weer oorbellen in doet heb je nu kans dat het gaatje dichtgroeit. Behandel het daarom net als een net geschoten gaatje, steriele oorbel erin en sterilon erop. Dreigt het weer te ontsteken oorbel eruit, en later opnieuw laten prikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou niet meteen naar de huisarts gaan. Je moet alleen antibiotica gebruiken als dit echt nodig is.

vooral veel sterilon gebruiken, dit ontsmet. Een paar keer per dag op je oor doen. Je oorbel eerst een tijdje uitdoen zodat je oor een beetje tot rust komt.
Ook blijven gebruiken als het over is. Dan goed draaien met je oorbel zodat het ook in het gaatje komt.

Als het niet snel beter wordt, wel even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ff ontsmetten, oorbel uitlaten en niet teveel aankomen, dat gaat gewoon over.