Is het normaal dat een luchtweginfectie langer dan een week duurt?

Ik heb sinds vorige week donderdag een luchtweginfectie/bronchitis en heb daar sinds afgelopen dinsdag antibiotica voor gekregen.

Ook al gaat het wel iets beter (ik hoest niet meer continu), het is nog niet over en het rare is dat het lijkt of er nu juist meer slijm naar boven komt tijdens het hoesten dan eerst.

Ook heb ik nog steeds verhoging, al zakt het regelmatig onder de 37,5. Koorts heb ik niet gehad, is nooit hoger dan 38 geweest.

Ik ben het zo langzamerhand wel beu om ziek te zijn en vraag me af of de antibiotica zijn werk wel doet (heb amoxicilline/clavulaanzuur 500mg) en of het dus normaal is dat het nu na een week nog niet over is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien je andere lichamelijke problemen kan m.i. alleen je huisarts deze vraag goed beantwoorden.
Balen!!!
Normaal gesproken lijkt het me juist prima, dat je nu meer slijm ophoest; het komt los.
Dit is de 4e dag van de antibioticumkuur, dus het begint in feite nu pas te werken (meestal pas na 3 dagen bij een kuur van 10 dagen). Is dus ook normaal.
Bronchitis is niet over na een week, en zeker niet na 4 dagen antibiotica.
Als jij je ongerust maakt zou ik zeker even aan de bel trekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar hebben we Wendy weer, het beste medicijn! Ik kijk het nog even aan en als het na dinsdag (wanneer de kuur afgelopen is) nog niet goed gaat, bel ik de huisarts wel weer even. LIEFS!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waaaaahahahahaha..... "het beste medicijn" Neem een slokkie spinnekop en klaaaar, wèg problemen! PROEST.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat ze me nog aan het lachen maken ook, hoest ik gelijk even mijn hele longinhoud eruit hahahah!!! Maar.. hoe verklaar ik die verhoging dan? Of kan dat ook stress/opwinding zijn? Voel me verder wel ok, ben alleen doodmoe! Hey ik mail je vana nog ff. Kusss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker fris zeg, gelukkig vertel je niet óók nog even hoe het eruit ziet....blèrgh! Geen idee hou JIJ die verhoging verklaart, maar misschien is de ontsteking nog niet helemaal weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorzichtig! Niet meer van die groen gele smurrie met bloed. Die fase is voorbij! :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn, daar zat ik op te wachten, met mijn heel hartelijke dank! Gelukkig heb ik 8 pootjes op mijn bekkie dicht te houden.... :-D~
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 pootjes? :-p Heb je een spin op je muil? :-p Hahaha ooeh sorry flauww :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))))))))))

Het beste antwoord

Het feit dat je nooit echt koorts hebt gehad, zou er op duiden dat het om een virale luchtweginfectie gaat.
Afgaand op Wikipedia, zie bron hieronder. In dat geval heeft antibiotica eigenlijk geen zin. Afgezien daarvan komt het volgens mij erg vaak voor dat een luchtweginfectie langer dan een week duurt. En er gaan regelmatig meerdere weken overheen voor je helemaal klachtenvrij bent en dus ook geen restverschijnselen meer hebt. Bij mij is dat in ieder geval altijd wel het geval.
Dus ja, het is normaal dat een luchtweginfectie vaak langer dan een week duurt. En in geval van een virale luchtweginfectie, helpt antibiotica dus ook niet om het genezingsproces te versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Ik heb alleen wel antibiotica omdat ik ook een kunstklep heb en ik geen endocarditis mag krijgen. Clavulaanzuur helpt toch juist goed bij het bestrijden van bacteriën die anders ongevoelig zijn voor antibiotica?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar feit blijft dat antibiotica (en ook Clavulaanzuur) niets met virussen doet. Maar vanwege jouw kunstklep heeft jouw arts waarschijnlijk het zekere voor het onzekere genomen en jouw antibiotica gegeven. De antibiotica is dus preventief om endocarditis te voorkomen. Maar daardoor kan het wel zijn dat de antibiotica niet de luchtweginfectie sneller doet overgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, beter 10 keer te vroeg dan 1 keer te laat zullen we maar zeggen. En verder neem ik mijn rust, vitamientjes etc. Meer kan ik niet doen :-) Gelukkig beschik ik wel al over een goede conditie (sport 3x in de week) en een gezonde dosis humor :-p Ook heel goede medicijnen! :-)

Andere antwoorden (3)

Dat je meer slijm ophoest is juist een goed teken. Het slijm is verdund, je hoest het op: minder vastzittend slijm in je luchtwegen. Je gebruikt het nu 5 dagen als het goed is. Voor hoelang heb je nog?

Dat het nu al meer dan een week is, is niet zo heel erg. Gewoon lekker rusten, uitzieken, en af en toe naar buiten voor frisse lucht (wel goed,warm kleden).

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grapje zeker? :-) Ik gebruik de kuur sinds dinsdag en moet nog tot dinsdag :-) Ik vind het wel een beetje eng omdat ik ook een kunstklep heb en niet wil dat de infectie op mijn hart gaat slaan maar de huisarts zei dat mijn longen schoon klinken (wel raar als je een infectie hebt, dan horen ze toch juist vol te klinken? Maar ja dat zeg ik weer, en ik ben doof). Dank je wel, hihi :-)
Als je een luchtweginfectie hebt kan deze veroorzaakt worden door een virus of een bacterie of door beide tegelijk.

Als je een virale infectie hebt komt deze vaak wat langzamer op en verdwijnt dan ook langzaam. Het gevaar van een langdurige of ernstige luchtweginfectie is dat je er een bacteriële bij kunt krijgen. Dat is dan de reden dat je antibiotica zult krijgen.

Als de virale infectie niet ernstig is, heeft antibiotica geen zin. Als je andere ziektes hebt, bijvoorbeeld diabetes, dan zal de dokter eerder antibiotica voorschrijven.

Bij een virale infectie heb je vaak niet zo'n hoge koorts, bij een bacteriële wel.

Het lijkt er op dat je een virale infectie hebt die nu langzaam overgaat. Het slijm komt los en dat is een goed teken.
Als je het toch niet vertrouwt, neem dan weer contact op met de huisarts.

Heb je steeds weer luchtweginfecties, vraag dan een verwijsbrief voor de longarts, dan is er wellicht meer aan de hand.

Is dit de eerste keer, maak je dan niet te druk, dan gaat het sneller over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! :-) Ik heb 10 jaar geleden voor het laatst bronchitis gehad, maar toen blowde ik nog heel zwaar. Inmiddels alweer 6 jaar gestopt met roken en blowen en nooit meer last gehad van infecties/longontsteking. Dit is dus de eerste keer sinds jaren, vandaar dat ik ook een beetje huiverig ben. De huisarts heeft de antibiotica indd. uit voorzorg voorgeschreven.. En ja, ik ben nogal een drukte maker, dus dat zal het ook wel zijn. Alleen gek dat ik die verhoging dan nog heb. Ik heb wel veel stress, maar heb niet het idee dat dat invloed heeft..
Ik heb al 3 weken last van een luchtweginfectie. Ook antibiotica gehad, kuur afgerond. Nu gelukkig geen koorts meer of piepende ademhaling, maar nog wel droge en kriebel hoest. Probeer het zoveel mogelijk zelf te bestrijden door regelmatig gemberthee met honing, weinig tot geen suikers en zetmeel, veel citrusfruit, verse groene groenten en elke dag een korte buitenwandeling. Hopelijk ben ik er gauw van af en jij ook !! Succes & beterschap !!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik hoop ook echt dat ze er inmiddels (bericht is al 8 jaar oud) vanaf is. :-)