Zijn aspirine en paracetamol naast pijnstillers ook geneesmiddelen?

Mijn vader zei eens, dat aspirine behalve een pijnstillende werking ook een genezende werking heeft. Gewone hoofdpijn keert vaak niet terug nadat de verdoving van aspirine is uitgewerkt. Uiteraard geldt dat niet voor alle pijnen. De afgelopen paar dagen had ik wat pijn in de liesstreek. Gisteravond nam ik een bruisaspirientje en vandaag heb ik er vrijwel geen last meer van gehad. De verdovende werking zal al lang uitgewerkt zijn, neem ik aan. Geldt die genezende werking zowel voor aspirine (acetylsalyzuur) als voor paracetamol?

5.9K

Het beste antwoord

Wettelijk vallen deze beide medicijnen onder de geneesmiddelen. Ze hebben een genezende (lees helende) werking op het lichaam.
Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn, artrose (versleten gewrichten), spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.
Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend. Aspirine werkt daarbij ook als een bloedverdunner en wordt dan ook als zodanig voorgeschreven door de huisarts in de vorm van Ascal na een CVA (hersenbloeding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aspirine wordt ook gebruikt als bloedverdunner, ik weet niet of je dat een geneesmiddel mag noemen, maar persoonlijk heb ik er wel baat bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast pijnstillend en bloedverdunnend is een andere eigenschap van aspirine is dat het koortsverlagend werkt. Daarnaast heeft aspirine nog andere gunsten eigenschappen en er zijn artsen die er van overtuigd zijn dat je aspirine preventief kunt slikken (dus zonder dat je ergens last van hebt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aspirine wordt gebruikt als pijnstilling, koortsverlager, ontstekingsremmer en bloedverdunner (lagere dosering). Paracetamol als pijnstiller en koortsverlager. Formeel vallen ze allebei onder de geneesmiddelen, hoewel het vooral symptoombestrijders zijn die geen ziekten genezen. Aspirine die als bloedverdunner wordt gebruikt is weer preventief, dat wil zeggen gebruikt om dreigend onheil af te wenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk ben je zonder de pijnstillers in de zelfde tijd van de hoofdpijn af. het zijn beide symptoombestrijders(ook de aspirine als bloedverdunner!). Maargoed. het helpt tegen de pijn, dat is het belangrijkste. als je ze langer dan 1 week moet gebruiken voor hetzelfde pijntje. laat er dan wel even naar kijken.