Wat zijn goede manieren om je chronische pijn niet je humeur te laten beïnvloeden?

Ik heb last van chronische pijn, ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Ene dag is het erger dan andere dag. Naar gelang is mijn humeur dus ook chagrijnig/snel geprikkeld, tot redelijk positief en vrolijk. Hoe kan ik chronische pijn minder invloed laten hebben op mijn humeur?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik bedoel specifiek afgezien van het feit dat je kan proberen van je pijn af te komen. Als je dat even niet meerekent (daar ben ik al druk mee bezig, maar levert vooralsnog erg weinig op). Wat kan je doen daarnaast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het klinkt hard en misschien wel even makkelijk gezegd, maar ik denk dat het helpt als je het aanvaarden kan. Of je er in kunt berusten.
Het is niet anders er verandert (helaas) niets.
Voor mij geldt aanvaarden als rust, er niet tegenaan willen schoppen. Want dat verandert je humeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe kan je het het beste leren aanvaarden dan? Heb je daar tips voor? Hoe kan je leren niet constant je aandacht bij pijn te hebben (gebeurd automatisch bij mij) maar op andere dingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merkte dat door zelf beklag en maar praten over de pijn het eigenlijk een vorm van zelfmedelijden werd die "gekoesterd" werd. Kijk maar eens rondom je. Sommige mensen praten maar al te graag over hun leed. In welke vorm dan ook.
Ik heb niet echt tips het enige wat ik altijd bedenk is:
Er zijn miljoenen mensen die met mij op dit moment pijn hebben.
Er zijn mensen bij die het veel, veel erger hebben.
En ik bedenk wat ik nog allemaal wél kan.
Ik kan (nu even) dit of dit niet (meer), maar... ik kan nog wel dat of dat..
Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk.

Andere antwoorden (7)

welke pijn heb je? Pijn is humeurend. Dit heeft iedereen. Je moet ook geen toneel spelen. Waarom zou je dat doen. Steek liever energie in het aanpakken van het probleem mits dit kan natuurlijk.

Toegevoegd na 17 uur:
In dat geval kan je je humeur beinvloeden door rust. Neem wat vaker een pauze. Als de pijn te erg wordt trek je dan even terug ga zitten leer wat meditatie of ontspanningsoefeningen. hierdoor blijft de pijn beperkt en blijf jij vrolijker. Ik heb zelf ischias en ook veel pijn. Maar als hert niet gaat ga ik even zitten, ongeacht waar en dan kan ik weer ff verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb pijn in mijn spieren, met name mijn benen. Ik ben altijd heel echt in mijn emoties, je ziet gelijk aan mij hoe ik me voel. Maar als ik me altijd rot voel, straal ik dat uit. Vinden anderen me een chagrijn en dat wil ik helemaal niet zijn. Ik wil me niet constant hoeven focussen op de pijn, maar juist op de positieve dingen in het leven. (Het oplossen van het probleem: de pijn dus, is helaas niet mogelijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of die pijn een onderliggende oorzaak heeft maar ik heb toevallig laatst iemand op GV met dezelfde klachten geadviseerd om magnesium te slikken en zij had hier erg veel baat bij. Zij was zelfs bijna klacht vrij binnen een paar dagen.
Pijn bepaald je humeur als er geen goede pijnstilling op staat. Misschien hebt u al van alles geprobeerd maar toch zou u samen met uw huisarts kunnen kijken of de pijn tot bijna 0 gereduceerd kan worden.

Bij chronische pijn waarbij aan de oorzaak van de pijn weinig of niets te doen is, kan de huisarts doorverwijzen naar een pijncentrum. Dit is meestal een afdeling van een ziekenhuis, een pijnpoli. Niet elk ziekenhuis heeft echter een pijnpoli.
In het pijncentrum werken verschillende deskundigen samen en gaat het uitsluitend om onderzoek en behandeling van patiënten met chronische pijn.
Pijncentra passen verschillende soorten pijnbehandeling toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om n.a.v. van je verhaal je situatie te bepalen. Vraag me af wat je tot nu toe al geprobeerd hebt. Vanuit mijn vak heb ik veel resultaten met gerichte oefentherapie. Door het bewegen en het versterken van de spieren zullen dagelijkse bezigheden ook beter gaan. Je lichaam kan op den duur meer aan, waardoor overbelasting minder voor zal komen.

Om het effect te voelen gaat vaak wel een poosje overheen en zal enige inspanning van je vergen. Door de pijnafname zal je humeur waarschijnlijk een opkikker krijgen.

Hoop dat je hier iets mee kan.

Simon.
www.optimaalsporten.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las in een van je reacties dat je last hebt van je spieren.

Met die informatie: Ga eens langs bij je arts en vraag of medische marihuana voor jou een positieve uitwerking kan hebben. Het gebruik van marihuana heeft bij diverse spierziekten een positieve resultaat. Als je arts bekend met deze materie is kan hij je vast goed advies geven. Zo niet, vraag hem naar een arts die je hierbij kan helpen.

Let op: dit betekent niet dat je hoeft te gaan roken! Als bv. thee kan het schadeloos genuttigd worden. Het werkt pijnstillend/spierontspannend en daarnaast kan je humeur ook nog eens extra verbeteren mits je baat hebt bij het pijnverzachtende effect en je zelf geen psychische kwalen hebt. Laat je hierover goed adviseren door je arts!

Succes.

Toegevoegd na 16 uur:
Na je aanvulling:

Je kunt voor jezelf chagerijn-time inplannen. Geef jezelf 's morgens en 's avonds een kwartiertje de tijd om even lekker chagrijn te zijn. Plan deze kwartiertjes gewoon dagelijks in. Elke keer als je nu overdag jezelf geprikkeld voelt, denk dan bij jezelf: "nee, nu niet. Vanavond mag ik hier even lekker van balen, tijdens chagrijn-time". Het zelfde geld voor 's nachts, maar dan verplaats je het naar 's morgens. Het is even doorzetten, maar als je jezelf in zo'n ritme kunt krijgen ben je al een eind op weg.

Good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chronische pijn ik ken er alles van ik sta er ook mee op en ga er mee slapen denk de laatste 4jaar niet meer zonder pijn geweest en hoe slechter het weer met name vochtig weer hoe pijnlijker.Je leert er voor een stukje mee te leven he, maar inderdaad is daarbij je humeur een groot struikelblok zeker voor je directe omgeving.Pijnstillers neem ik nu nog maar pas in als het echt onuithoudbaar word mijn man zegt dat ik van de ene second op de andere van humeur kan veranderen.Gelukkig is hij héél begripvol en maakt mij er altijd vriendelijk op attend dat ik weer chagrijnig word,dat helpt want ik ben mij er dan ook weer van bewust en dat zal dan ook héél voornaam zijn als je een zeer begripvolle omgeving hebt want per slot van rekening onze pijn 24 op 24 hebben da's met momenten ondraaglijk word een mens wel prikkelbaar of chagrijnig van maar dat beseft niet iedereen t'is allemaal gemakkelijk gezegd een therapietje hier en een therapietje daar zo simpel ligt het niet.Ik wens jouw een hele liefdevolle omgeving toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door die pijn te accepteren en als de pijn weer erger wordt dan moet je denken nog even dan is die ergste pijn weer weg .
En het is moeilijk maar blijf positief denken en laat die pijn jou niet overheersen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpel, dat gaat niet. je kunt wel proberen het beste er van te maken, en niet meer te doen dan je kan.