Is een hartinfarct chronische of acute ?

en daar bedoel ik mee als je symptomen krijgt is het dan dat je het op het niets krijgt of in de loop van de maand wat verschijnselen krijgt,

9 maanden geleden

Het beste antwoord

Beide zijn mogelijk.
Aderen kunnen langzaam dicht slibben waardoor het hart, steeds minder vers bloed en dus zuurstof krijgt. Dat geef diverse klachten. B.v. vermoeidheid bij het traplopen. Dit kan langzaam steeds erger worden totdat het hart er een keer de brui aan geeft en er mee stopt.

Er kan ook ergens anders, in de bloedvaten buiten het hart, een stolseltje los schieten. Deze kan in een hoofdtak van de kransslagaderen terecht komen. Dan raken de bloedvaten van het hart plotsklaps verstopt en blijft het hart dus ook plotsklaps (acuut) verstoken van zuurstof, met een hartaanval tot gevolg.
.
Met dank aan @Thecis de volgende aanvulling:
Als je je er echt zorgen over maakt, kan je een analyse voor BNP / proBNP aanvragen. Dit is een marker die vrijkomt bij een (aankomend) hartinfarct. Verhoogde concentraties wil zeggen dat je (zeer) binnenkort een infarct gaat krijgen of er 1 gehad hebt.
Toegevoegd op 24 juli 2023 15:24: tekst
umbra
9 maanden geleden
en dan komt ook mijn tweede vraag op welke leeftijd is dit mogelijk ik ben tenslote 18
SimonV
9 maanden geleden
Hoogst uitzonderlijk, maar het kan. Jaarlijks krijgen in Nederland ongeveer 40.000 mensen voor het eerst de diagnose hartfalen. Over het algemeen is hartfalen een aandoening die het meest voorkomt bij mensen van 60 jaar en ouder. Toch komt hartfalen ook bij jonge mensen voor, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte van de hartspier (cardiomyopathie) of een aangeboren hartafwijking.
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/hartfalen/wie-kunnen-hartfalen-krijgen/item42827
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/loop-je-als-twintiger-een-hoog-risico-op-een-hartinfarct
Thecis
9 maanden geleden
@Umbra
Als je je er echt zorgen over maakt, kan je een analyse voor BNP / proBNP aanvragen. Dit is een marker die vrijkomt bij een (aankomend) hartinfarct. Verhoogde concentraties wil zeggen dat je (zeer) binnenkort een infarct gaat krijgen of er 1 gehad hebt.
De kans op jouw leeftijd is zeer klein, maar dan kan je het ook bewijzen.
umbra
9 maanden geleden
ja ik heb die test gedaan het kwam uit op tussen 167-178 bpm
umbra
9 maanden geleden
o wacht bedoel ben op 82 bpm