Heeft het aantal uren dat je buiten bent veel invloed op je weerstand?

Een vriend mij zegt dat je weerstand flink hoger kan worden als je meer tijd buiten besteed. Is dit zo?

Ritsuka
10 maanden geleden
2.8K
SimonV
10 maanden geleden
“Flink hoger” is wat overdreven. De zon stelt je lichaam in staat om vitamine D aan te maken, die je weerstand tegen bepaalde ziekten kan verbeteren. Het is echter belangrijk om de blootstelling aan de zon in balans te houden om overmatige blootstelling aan schadelijke UV-stralen te voorkomen.
Tijd buiten doorbrengen stelt je bloot aan frisse lucht, wat de gezondheid van de longen bevordert. Tenzij je je in de stad bevindt.
Buiten zijn moedigt vaak lichamelijke activiteit aan, zoals wandelen, rennen of deelnemen aan sporten. Regelmatige lichaamsbeweging versterkt je immuunsysteem.
tinus1969
10 maanden geleden
Is vziw nooit systematisch onderzocht, maar kan gebaseerd worden op diverse vuistregels:
-zon is goed ivm vitamine D
-frisse lucht is goed ivm minder kans op besmettingen
-binnen vaak 'sick building syndrome' (CO2 te hoog, luchtvochtigheid niet goed)
-buiten zijn betekent ook vaak 'bewegen'; is ook goed.

Antwoorden (2)

Wandelen en fietsen zijn goed voor je lijf en leden, ik geef hem gelijk, beter dan de hele dag tv of op je schermpje zitten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden
jc54
10 maanden geleden
@DWL; je hebt gelijk, maar het is geen antwoord op de vraag. Vandaar mijn min.
Ritsuka
10 maanden geleden
Het gaat niet om het verschil tussen wandelen/fietsen en stilzitten, het gaat puur om het BUITEN zijn.
Ik weet wel dat het voor kinderen heel belangrijk is voor hun weerstand, doordat ze met allerlei dingen in aanraking komen buiten. Vooral contact met zwarte aarde is heel gezond omdat het de weestand echt 'traint' en voor zover ik weet is het ook bewezen dat buiten zijn echt zorgt voor een betere weerstand bij kinderen. Natuurlijk doet vitamine D ook veel goeds voor je weerstand (wat je onder invloed van zonlicht, zelfs door de wolken heen, aanmaakt) en kun je buiten lekkerder bewegen dan binnen, bewegen activeert ook allerlei stoffen in je lichaam die goed voor je zijn. Maar ik denk dat te schoon leven gewoon de grootste killer is voor een goede weerstand. Uiteindelijk moet het ook getraind worden, anders wordt je na verloop van tijd van kleine dingen al ziek.
10 maanden geleden