ik heb last van geel snot en keelpijn, wordt ik ziek?

Ik heb vaak last van voorhoofd holte ontsteking. Nu ging het een tijdje goed omdat ik een neusspoeler had, die heb ik een tijdje niet gebruikt.. vorige week een verstopte neus en toen direct neusspray gebruikt, het lijkt wel alsof ik daardoor weer een ontseking heb gekregen. Ik heb nu keelpijn en geel snot, betekent dit dat ik ziek wordt? en kan ik nog wat doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Ritsuka
9 jaar geleden
voldoende rusten en slapen, en goed eten

Antwoorden (1)

Met geel snot en keelpijn is de kans inderdaad vrij groot dat je een of ander virusje hebt opgelopen. Maar dat betekent niet dat je ook per se ziek wordt. Regelmatig gaat het om een virus dat je al eens gehad hebt, en ben je met een dag of twee weer van het snotteren en de keelpijn af zonder dat het ' doorbreekt'. Gaat het om een nieuw virus - en er zijn er helaas nogal wat - dan ben je helaas weer het bokkie.

Het beste wat je kunt doen is gewoon veel drinken, zorgen voor een goede weerstand, lekker door de frisse buitenlucht lopen (en niet in de vaak veel minder gezonde lucht binnen blijven hangen) , en als je neus verstopt is een (kinder)neusspray gebruiken. Meer kun je eigenlijk niet doen dan afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Ontstekingen bij verkoudheid ontstaan vaak doordat er een bacterie bij komt kijken. Blijkbaar ben je daar vatbaar voor. Bij roken en gebitsproblemen (ontstoken tandvlees bijvoorbeeld) komen die secundaire infecties meer voor, maar ook bij allergieën en anatomische problemen met de neus (scheef tussenschot, poliepen). Alleen het eerste zou je zelf iets aan kunnen doen, de rest is werk voor de tandarts (samen met jou) of de KNO-arts. Als je vaak holte-ontstekingen hebt zou ik dat zeker overwegen.