Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je onbewust stressen?

Ik heb de laatste tijd erg last van mijn nek en schouders. Het zit helemaal vast. Ook heb ik vaak hoofdpijn en tril de hele dag. Verschillende mensen zeggen dat dit door stress komt maar zelf heb ik niet het idee dat ik stress. Kan je daarom onbewust stressen? En wat zou ik anders tegen mijn klachten kunnen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, het is heel goed mogelijk dat je stress hebt terwijl je je daar niet bewust van bent. Misschien kun je bij jezelf eens nagaan wat 'de laatste tijd' is (wanneer het begonnen is) en wat er toen veranderd is in je leven. Droom je over bepaalde dingen? Pieker je ergens over? Is er iemand uit je leven weggegaan of is er juist iemand bij gekomen? De hoofdpijn zou veroorzaakt kunnen worden doordat je je schouders en nek verkrampt houdt. Je zou ontspanningsoefeningen kunnen proberen. Probeer je ook af en toe te realiseren wat je met je schouders en je nek doet, en ontspan je spieren dan bewust. Maar ik raad je sowieso aan om toch even bij de huisarts langs te gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100