Is het erg als je metaal splintertjes hebt doorgeslikt ?

Ik heb mogelijk hele kleine metaal splintertjes doorgeslikt, ik weet het niet zeker maar ik had een fles drinken gekocht bij een supermarkt en bij het laatste beetje wat in die fles zat had ik ineens metaal splintertjes in mijn mond. Eerst dacht ik dat het glas was maar bleek dus hele fijne metaalsplintertjes te zijn. Die fles waar het inzat is plastic en die beker van mij ook dus daar komt het niet van.
En zakt metaal naar beneden hoe dun het ook is ? Want ik weet niet of het in die andere gazen die ik er uit gedronken heb ook zat, ik merkte het dus bij het laatste beetje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste metalen vallen snel uiteen in maagzuur als ze heel klein zijn. Er bestaat zelf drank met metaal erin, namelijk goldstrike. Daar zitten hele kleine stukjes goud in, maar dat is ook niet schadelijk.
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat voor drinken ws dat? Misschien klacht indienen, straks zit het in meer flesjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was sinaasappelsap, het is z'n apparaat in een supermakrt waar je zelf sinaasappels kan persen en het apparaat is helemaal nieuw het stond er net het was net. 1 uurtje in gebruik. Ik ben terug gegaan naar de winkel en heb die splintertjes afgegeven en die plastic fles en een volle fles want die durfde ik niet meer te gebruiken. Ze gaan contact opnemen waar dat apparaat vandaan komt. En ik hoor hoe het verder afloopt.

Het beste antwoord

Metaal zal zeker naar beneden zakken om dat het soortelijk gewicht van alle metalen groter is dan dat van water en de meeste dranken toch voornamelijk uit water/vocht bestaan. Bij een vrij dikke yoghurt smoothy zal het iets langer duren dan bij een glaasje appelsap, maar zinken doet het sowieso.
Zonder te weten wat voor metaal het was valt er helaas moeilijk te zeggen in hoeverre het schadelijk kan zijn, maar ik kan je wel zeggen dat als het gewoon staal of ijzer was je je niet heel ongerust zou hoeven te maken. Er zijn veel beroepen in de metaal bewerking waarbij iemand wel eens wat metaalschilfertjes binnen krijgt en dat levert zelden problemen op.
Maar, bedenk wel dat sommige andere metalen zoals koper, aluminium, en lood behoorlijk giftig zijn als je er veel van binnen krijgt of wanneer je het bijvoorbeeld jarenlang wekelijks met je blote handen aanraakt. Als je nog wat metaalsplintertjes over hebt uit het flesje, hou er dan even een magneetje bij om te kijken hoeveel ferro ze bevatten. Zijn ze magnetisch dan denk ik dat de kans groot is dat ze niet zo schadelijk zijn. Raadpleeg een huisarts als je je ongerust voelt. Succes.