wat kan ik doen aan striemen ?

hallo

ik ben een meisje van 16 jaar
en ik heb striemen maar ik snap het eigenlijk niet goed want ik ben niet Dik ofz maar dun en ik heb striemen op mijn poep & binnen billen & buiten billen maar mijn vraag wat kan je doen voor het nog weg te krijgen want het ziet er niet uit als ik ga zwemmen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Bijna iedereen heeft dit wel, is normaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zijn binnen billen en buiten billen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Mononnetje: de binnenkant en buitenkant van je billen, neem ik aan.
Amadea
6 jaar geleden
Doe jij dan aan naaktzwemmen, Nikitax112? Als je een bikini, trikini of badpak draagt zal niemand de vermelde plekjes zien!

Antwoorden (1)

Striemen (striae) kun je krijgen bij elke - relatief snelle - toename in lichaamsmassa, dus bij snel aankomen, zwangerschap, het groeien van borsten maar ook gewoon tijdens de puberteit waarin je heupen breder worden en je borsten, billen en dijen zich wat meer gaan vormen. Daarvoor hoef je dus zeker niet dik te zijn; ik kreeg ze terwijl ik ondergewicht had. Nu is de ene vrouw er wel gevoeliger voor dan de andere: in mijn geval is er sprake van een onderliggende bindweefselafwijking waardoor onder meer mijn huid kwetsbaarder is, maar ook zonder dat er sprake is van een afwijking is de ene huid gewoon wat elastischer of kwetsbaarder dan de andere. De snelheid waarin je lichaam verandert is ook van invloed. Daardoor hebben sommige meisjes al vóór ze goed en wel in de puberteit zitten striemen over grote delen van hun dijen, billen, buik en borsten, terwijl een ander ze helemaal niet heeft en er zelfs bij een zwangerschap bijna geen krijgt.

Je doet er vrij weinig aan: er zijn wel allerlei smeersels te krijgen, maar voor zover mij bekend is er geen enkel middel dat echt werkt om ze te doen verdwijnen als je ze eenmaal hebt. Bedenk wel dat ze na verloop van tijd over het algemeen minder zichtbaar worden: zeker als je echt grote paarse striemen hebt, dan zullen ze na langere tijd (maanden tot jaren) lichter worden (roze-wit). Wat - een beetje - kan helpen om ze te voorkomen is je huid soepel houden en uitdroging voorkomen door voldoende te drinken en een simpele bodylotion te gebruiken, vooral op momenten dat je huid droog aanvoelt. Een gezonde en evenwichtige voeding waarbij je alle benodigde vitaminen, mineralen en sporenelementen voldoende binnenkrijgt, draagt ook bij aan het soepel en gezond houden van je huid. Als je het prettig vindt zou je daarnaast kunnen smeren met iets dat mogelijk kan helpen in het herstel van de huid, zoals een smeersel met vitamine E of goudsbloem. Het is niet duidelijk of deze middelen echt werken, maar als je het prettig vindt om het idee te hebben dat je iets kunt doen, dan doe je met dat soort middelen ook geen kwaad. Ze zorgen er in elk geval voor dat je huid niet te droog wordt, dus je kunt zo'n middel ook gebruiken in plaats van een crème of bodylotion.

Je kunt verder gewoon gaan zwemmen; als striemen ons zouden tegenhouden, kon haast geen enkele vrouw meer zwemmen. De meeste mensen zijn kritischer op hun eigen uiterlijk dan op dat van een ander; een ander valt jouw striemen waarschijnlijk helemaal niet op. Echt waar(!)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus .