Wat is de witte laag van een afte in de mond?

Ik ben al heel lang op zoek naar wat precies de witte laag op een afte is. Je kan het ook nergens vinden. En verklaard dat de hele vervelende pijn van een aft?

11 maanden geleden

Antwoorden (2)

Aften beginnen meestal als erythemateuze macules (rood, vlak gebied van slijmvlies ) die zich ontwikkelen tot zweren die bedekt zijn met een geelgrijs fibrineus membraan (onoplosbaar eiwit). Dat is de witte laag, die niet de pijn verklaart.
Een aft is in wezen een breuk in het slijmvlies van de mond die de onderliggende zenuwen kan blootleggen. Omdat we onze mond veel gebruiken en omdat deze vol zit met spijsverteringsenzymen en zuren, kan deze erg pijn doen.
.
Wat mij helpt de pijn te verlichten: de mond regelmatig spoelen met water of kamillethee.
Of (als dit mogelijk is) Zendium tandpasta over de aft leggen, hetgeen een beschermende functie heeft. Hiervoor zijn ook dure gels verkrijgbaar.
https://www.deonlinetandarts.nl/gum-aftaclear-gel-10ml.html
SimonV
11 maanden geleden
Een aft is een zweertje in het mondslijmvlies. Een pijnlijk, oppervlakkig, rond tot ovaal grijs-wit zweertje dat omgeven is door een rode rand. Het grijswitte wordt pseudomembraan genoemd en het rode komt door de ontsteking.

Waarschijnlijk is een combinatie van in mondflora normaal aanwezige bacteriën (Fusobacterium, Borrelia vincenti, en Bacteroides melanogenicus) ervoor verantwoordelijk dat klein letsel van het mondslijmvlies kan leiden tot zo'n zweertje.

Als gevolg van dit blaartje kun je een stekende pijn ervaren. Dit gebeurt vooral als je zuur of heet voedsel eet of als je het met bijvoorbeeld je tong aanraakt.
Amadea
11 maanden geleden