Een ‘recidief’ is het opnieuw optreden van een hernia op dezelfde plaats en aan dezelfde kant. Het risico hierop is 2 tot 5%.

Omdat het slijtageproces meestal bij alle tussenwervelschijven plaatsvindt, kan ook in een andere tussenwervelschijf een hernia ontstaan. In de praktijk hoef je hier geen rekening mee te houden en er zijn ook geen mogelijkheden om dit te voorkómen.

Mocht je opnieuw een hernia krijgen, dan doorloop je het proces gewoon opnieuw. Hierbij is het goed om te weten dat ook na een tweede of derde operatie een volledig herstel kan optreden.
Amadea