Kan je uitgeput raken en er vermoeid uitzien door laat slapen?

ik ben al maanden lang heel laat gaan slapen vaak pas in de ochtend en slaap dan overdags maar ik wordt dan vaak wakker.

Nu voel ik me al langere tijd steeds zo vermoeid en zie er uitgeput uit en heb wallen gekregen.

Is hier wat aan te doen, want ik snap niet zo goed, het zou toch niet uit moeten maken of je nu snachts of overdags slaapt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan heel goed, je rust niet altijd (goed) uit in je slaap en dit is afhankelijk van vele factoren, waaronder de biologische klok en licht. Als het licht is slaap je over het algemeen slechter, omdat de mens ingesteld is om te werken als het licht is. Ook het veranderen van je slaapritme kan bijdragen aan vermoeidheid, vaak slaap je beter als je een vast patroon aanhoudt.

Een interessant artikel voor deze vraag is: http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Totaal mee eens! Ik werk in de Rotterdamse haven, en daarvoor werk ik dus regelmatig 's nachts. Het heeft bij mij persoonlijk een aantal maanden geduurd voor ik mijn "biologische klok" heb verzet. Ook het licht speelt een belangrijke rol. Ik heb hiervoor zogenaamde "Migraine gordijnen" voor gekocht die weinig tot geen licht doorlaten om te zorgen dat je het idee hebt dat het nacht is als je overdag in bed ligt. Het kan na een langere termijn van wisselen van tijden dat je gaat slapen ook voor zorgen dat je niet meer makkelijk in slaap komt.
Niet goed rusten kan je lang volhouden, maar heb gemerkt dat je een stuk kwetsbaarder (afweersysteem). Het helpt al enorm door vaste tijden te slapen zodat je lichaam eraan kan "wennen". Dan bedoel ik niet dat het normaal word, want dat word het niet. Alleen zal je je een stuk minder moe voelen. Voor jou info, mijn wallen zijn na die tijd nooit meer verdwenen. :)

Andere antwoorden (1)

Dat hoeft niet per sé. Maar het hangt wel af van de slaapduur en de "kwaliteit" van de slaap. Als je overdag slaapt maar telkens wakker wordt, lijkt me dat aan beide voorwaarden niet wordt voldaan.
Zelf heb ik vijf jaar in wisseldienst gewerkt. Vijf dagen dag. Zes dagen nacht.
Ik heb me altijd vlekkeloos kunnen omschakelen. Ik kan met vol licht (overdag achter een groot raam zonder gordijnen) slapen. En ook enorm verkeerslawaai deert me niet.
Maar dat kan lang niet iedereen.