Hoofdpijn ontstaat doordat de samenwerking tussen bloedvaten en zenuwbanen in de hersenen tijdelijk verstoord raakt. Om wat voor reden dan ook. Dat kan te maken hebben met te kort slapen, stress, bepaald voedsel etc. Soms is het helemaal niet duidelijk waarom iemand hoofdpijn krijgt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn zit niet in de hersenen, die zelf niet voorzien zijn van pijnzenuwen, maar in de structuren rond de hersenen, zoals de bloedvaten, de hersenvliezen, de aangezichtsspieren, de neusbijholten en de huid.

De meeste hoofdpijn valt onder 'spierspanningshoofdpijn', waarvan de oorzaken tot op dit moment grotendeels in het duister gehuld zijn. Er is voor zover nu bekend geen volledig verklaarbare lichamelijke oorzaak. Inmiddels is wel bekend dat kleine verkrampingen in spieren, myofasciale triggerpoints genaamd, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de symptomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn voel je als pijn die zich in en rond het hoofd bevindt. Maar wat is hoofdpijn eigenlijk?

Er zijn vele verschillende redenen voor hoofdpijn. Zelfs eten kan hoofdpijn veroorzaken. Dat komt omdat in het eten stoffen kunnen zitten die prikkelend werken en een migraine aanval kunnen veroorzaken.

Hoofdpijn ontstaat door het uit zetten van bloedvaten onder de huid of in en rond het hersenvlies. Maar ook spieren onder de huid kunnen de hoofdpijn veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn ontstaat doordat de samenwerking tussen bloedvaten en zenuwbanen in de hersenen tijdelijk verstoord raakt. Om wat voor reden dan ook. Dat kan te maken hebben met te kort slapen, stress, bepaald voedsel etc. Soms is het helemaal niet duidelijk waarom iemand hoofdpijn krijgt. Als je altijd rechts voor hoofdpijn krijgt, is daar sprake van een verstoring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor een soort hoofdpijn bedoel je?
Er kan sprake zijn van zogenaamde;
-spanningshoofdpijn
-clusterhoofdpijn
-migraine-hoofdpijn
-cervicogene hoofdpijn
-medicatie-gerelateerde hoofdpijn

En verschillende tussenvormen of andere aandoeningen die hoofdpijn kunnen geven, zoals hersenvliesontsteking of een tumor in je hoofd.

Hoe ontstaat spanningshoofdpijn?
Vaak is de oorzaak moeilijk te achterhalen. Soms is de spanning van de spieren de veroorzaker, als je bijvoorbeeld lange tijd in een verkeerde houding hebt gezeten. Dan spreken we van spierspanninghoofdpijn. Andere oorzaken zijn een gebrek aan slaap of stress. Koud en vochtig weer kunnen deze vorm van hoofdpijn veroorzaken, evenals ontspanning na een drukke periode. Dan is juist de overgang van spanning naar ontspanning de veroorzaker. Ook psychische of emotionele spanningen kunnen aan deze hoofdpijnklachten ten grondslag liggen.

Hoe ontstaat clusterhoofdpijn?
Een oorzaak is nauwelijks aan te wijzen, liever spreken we van factoren die de aanvallen kunnen uitlokken. Soms lijkt een erfelijke factor in het spel te zijn, hoewel in mindere mate dan bij migraine. Mogelijk spelen ook wisseling van seizoenen en weersomstandigheden een rol. Snijdende kou en wind kunnen een aanval uitlokken. Evenals alcohol en gebrek aan een goede nachtrust.

Hoe ontstaat migraine?
Een oorzaak is moeilijk aan te wijzen. Bekend is dat migraine waarschijnlijk voor een deel erfelijk bepaald is. Je hebt er dus wel of niet aanleg voor. Het is belangrijker om te achterhalen welke factoren deze vorm van hoofdpijn uitlokken. Die zogenoemde uitlokkers zijn voor iedereen verschillend. Enkele voorbeelden zijn: spanning, of juist ontspanning na stress, ritmeverandering, (over)vermoeidheid of bepaalde voeding zoals kaas, chocolade of alcohol. Ook koffie en rode wijn horen in dit rijtje thuis. Dit, of een combinatie van factoren, kan een migraineaanval in gang zetten.

Hoe ontstaat cervicogene hoofdpijn?
Over het algemeen door een niet goed functioneren van je bovenste 2 nekwervels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn en andere pijnen zijn signalen van je lichaam die aangeven dat er iets niet goed zit, je kunt dan wel bv iets tegen de hoofdpijn innemen maar het is verstandiger om de oorzaak ervan te zoeken en dan daar wat tegen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vragen hebt over hoofdpijn, kan je die stellen op het Online Spreekuur van Gezondheidsplein:

http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/specialisme/47/Hoofdpijn.html

Daar kan je gratis een vraag stellen aan een neuroloog die gespecialiseerd is in hoofdpijn. Ook kan je de meestgestelde vragen over de oorzaken en behandelingen van verschillende soorten van hoofdpijn lezen.

Veel succes!