Kan je voetschimmel krijgen, als je nooit. op blote voeten loopt, in het openbaar?

Dus als je buitenshuis nooit zonder schoenen loopt, en niemand anders je douche/badkamer gebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Reddie
9 jaar geleden
Ik loop al jaren op blote voeten. Ook buiten. Zonder voetschimmel te krijgen. Dat is dus niet het probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor veel mensen is op blote voeten bij bijv. zwembaden of op campings [doucheruimte] lopen het probleem. Ook kan jij het niet krijgen, maar een huisgenoot wel en dat je het thuis daardoor weer oploopt. Ook dat kan, maar gebeurt minder vaak als thuis opgelet wordt.

Het beste is : buiten de deur op badslippers lopen en thuis wel op blote voeten.

Het beste antwoord

Ja dat kan.
Op en in je huid bevindt zich de huidflora; dit zijn vooral veel bacteriën maar ook een aantal schimmels. Op zich hebben deze een positieve werking op de huid, maar soms krijgen ze de kans om uit te groeien en dus een infectie te veroorzaken. In geval dat zo'n schimmel gaat groeien is er dus een schimmelinfectie; aan de voeten wordt er dan gesproken van een voetschimmel.
Vooral als de huid wat week is, zoals gebeurt met huid die nat is, krijgen schimmels hiertoe de kans.

Op zich zijn schimmels wel (een beetje) besmettelijk, maar verreweg de meeste schimmelinfecties worden veroorzaakt door schimmels uit de eigen huidflora.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Dus het is niet zo dat de sporen door de lucht zweven?
Ik meende dat schimmels daardoor juist besmettelijk waren, ik denk aan aspergillose bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doelde op schimmelinfecties van de huid. Sporen kunnen inderdaad door de lucht zweven, maar die geven geen huidinfecties. Als de sporen worden ingeademd kan er een infectie in de luchtwegen ontstaan, zoals bijvoorbeeld bij aspergillose.
Bij gezonde mensen kan zo'n infectie doorgaans niet ontstaan, maar bij een allergie of sterk verminderde weerstand kan het wel gevaarlijk zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank voor de uitleg, +