Wat is de wetenschappelijke kijk op het verschijnsel dat het immuunsysteem minder goed werkt als je ouder wordt?

Als ik vroeger na een hockeywedstrijd met open knieën thuis kwam was er na een dag een korstje op en in een weekje was het geheeld.

Als ik nu onderuit ga (40 jaar later) moet ik de wond meteen ontsmetten en duurt het een kleine week voor er een mooie korst is ontstaan en zeker 3 weken herstel. Ook merk ik dat ik langer spierpijn heb bij overbelasting.

Wat zijn de wetenschappelijke inzichten in de werking van dit verouderingsmechanisme? En hoe zou het immuunsysteem weer in oude staat terug gezet kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Mijn bron is wat aan de oude kant maar ik denk dat het meeste wel klopt.

Factoren van langzamere wondgenezing naar mate iemand ouder wordt:
Vermindering van de dichtheid van het collageen.
Minder fibroblasten.
De elastinevezels vallen uiteen.
Het aantal mestcellen neemt af.
Vertraagde reepithelisatie.

Hoe je dit kunt voorkomen staat er helaas niet in Som :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een van de belangrijke componenten van het immuunsysteem zijn T-cellen, een vorm van witte bloedcellen. Deze cellen zijn geprogrammeerd om te zoeken naar bepaalde vormen van ziekte-veroorzakende pathogenen en vervolgens de cellen die zijn geïnfecteerd te vernietigen. Gedurende ons leven hebben we een zeer diverse populatie van T-cellen in ons lichaam. Echter, op latere leeftijd wordt deze T-cel populatie minder divers, en dat kan leiden tot een hoger niveau van gevoeligheid voor ziekte.
Met name op oudere leeftijdvermindert het aantal CD8 T-cellen.. CD8 T-cellen hebben twee functies: het herkennen en vernietigen abnormale of geïnfecteerde cellen, en om de activiteit van andere witte bloedcellen in normaal weefsel onderdrukken. De wetenschappers zijn van mening dat op latere leeftijd een ander soort van CD8 T-cel in toenemende mate wordt geproduceerd door het lichaam. Deze cellen, de zogenaamde T-cel klonale uitbreidingen (TCE), zijn minder effectief in de strijd tegen de ziekte.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat zijn bloedplaatjes. Maar er zijn wel T-lymfocyten betrokken bij het voorkomen van ontstekingen aan de wond.
Als je ouderwordt, ga niet alleen jij trager bewegen, maar de regeneratieprocessen in je lichaam ook.
Daar is op geen enkele manier tegen op te boksen, dus aanvaardt het maar.
Misschien moet je overwegen om coach te worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Moolkeesje, ik ben inderdaad al coach en jeugdtrainer jongste jeugd. Maar om een beetje bij te blijven moet ik wel blijven bewegen natuurlijk. Voor wat betreft de hersenen en zenuwcellen: die verouderen echt, ze worden nauwelijks vernieuwd. Maar afweercellen worden continue bijgemaakt. Volgens mij wordt er veel fundamenteel onderzoek gedaan naar het mechanisme achter veroudering. Ik meen dat er bepaalde eiwitten niet meer worden gemaakt omdat de DNA code hiervoor gewoon uit staat. Dat wordt doorgegeven aan nieuwe afweercellen. Dan is de crux hoe deze uit worden gezet en hoe ze weer aan kunnen. Maar ik weet er het fijne niet van, vandaar mijn vraag. Wetenschappelijk onderzoek naar veroudering staat natuurlijk enorm in de belangstelling omdat mensen steeds ouder worden. In de natuur hoef je je alleen voort te planten en daarna ben je niet meer nodig. Die tijd willen we graag een beetje rekken.