Wat doe je het best wanneer er plotseling iets fout is geschoten in je onderrug?

het is eindelijk wat rustiger geworden in het vogelasiel, dus ik ben flink aan het schrobben gegaan.
nadat ik even gezeten had, stond ik op, en voelde het meteen fout schieten.
als ik gewoon zit gaat het goed, maar bukken of draaien gaat voor geen meter.
wat kan ik het best doen?
een warm bad durf ik niet, ben bang dat ik er dan niet meer uitkom.
ik heb al gesmeerd met tijgerbalsem, maar dat doet niet veel.
iemand nog een idee?

Rieneke1
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Allereerst kwestie van geduld. Na vaak een dag of 3 wordt verkrampte gevoel in de rug minder en kan je steeds makkelijker bewegen.

Wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat een klein gewrichtje een foutieve beweging heeft gemaakt (het 'schiet erin'). Dit geeft een overrekking van het gewrichtskapsel en dit wordt opgemerkt door de hersenen. Deze laten de spieren in de onderrug massaal aanspannen om verdere schade te voorkomen (rug wordt stijf).

Wat je kan doen is rustige bewegingen maken met de rug (hol/bol, zijwaarts en lichte draaibewegingen). Gaan niet door de pijn heen, maar doe het met 'gezond verstand'.

Warm bad kan idd wat ontspanning van spieren geven, evenals paracetamol (2 x 500 mg).

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
er zitten volgens mij op die plaats geen gewrichtjes, maar ik doe je oefeningen.
zijwaarts raak ik nog met gemak een heel eind, maar bukken is het grote probleem , of overeind komen.
eemn bad durf ik nu niet aan.,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten? Google eens op facet gewricht of SI gewricht. Verwacht dat het redelijk overeen komt met jou plaats van de klacht. zie http://www.zol.be/Internet/uploadedImages/MPC/Pati%C3%ABnten/Behandelingen/facetgewrichten.jpg
en http://www.lumc.nl/rep/0001/ima/80109063022221/80917112304185.jpg
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, als ik zeg maar linksachter boven het bot zit, daar zitten toch geen gewrichtjes?
ben wel bezig met je oefeningen nu, en heb het idee dat het beter gaat.
wil morgen wel een rondje markt doen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linksachter boven welk bot? Heiligbeen of bekken aan de achterzijde. Bij die kuiltjes die net boven je billen aan beide kanten zitten?
(klein) Rondje markt moet waarschijnlijk wel kunnen, al is slenteren vaak meer belastend voor de rug dan normaal wandelen.
Zie bijgevoegde link voor algemene oefeningen voor de rug.
http://www.werkendlichaam.nl/10233/1/oefeningen-lage-rug.html
Rieneke1
13 jaar geleden
waar boven mijn linkerkont het bot eindigt.
ver boven de kuiltjes, en veel meer naar links.
ik ga de oefeningen bekijken :)

Andere antwoorden (7)

Op de grond gaan liggen, knieen opgetrokken, handen in de nek!

Eerst rusten, daarna proberen om heup bewegingen te maken en te rekken.

Of nog beter is om ff de huisarts te raadplegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ondanks de pijn blijf je wel best in wat beweging anders word je nog strammer,je kan een pijnstiller nemen tegen de ergste pjn
fremar
13 jaar geleden
Probeer een aan een deur te hangen. handen over de bovenkant van de deur echt gaan hangen en je ben op trekken naar achter
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan heel goed helpen ja. Voorzichtig rekken, niet gelijk op volle kracht tekeer gaan.
Op de rug liggen, knieën opgetrokken en terwijl je de rug recht op de grond houdt, ga je met je knieën heel ver naar links en dan naar rechts. De armen hou je in tegengestelde richting.

Op een gegeven moment voel je een knak en ik hij weer van slot ;)

Lukt het niet, dan even bellen met een fysiotherapeut/manueel therapeut, die heeft het in een minuutje gefixt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een Ibuprofen en geen paracetamol, Ibuprofen ontspant de spieren wat.
En wat ik zelf altijd doe is een zo heet mogelijke douchstraal erop en daarna gaan zitten met een hete kruik of een pitten kussen.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed warm houden en geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed warm houden.als je niet in bad durft neem dan n warme douche.wel blijven bewegen.als t na het weekend nog niet weg is zou ik toch ff naar de dokter gaan.tegen de pijn n pijnstiller innemen.