Hoe heet het als je het vervelend vindt dat je voeten of benen elkaar raken als je in bed ligt?

Is er een medische term hiervoor?
Welke term is dat?

een jaar geleden
3.1K
Cryofiel
een jaar geleden
Hoe lig je als die lichaamsdelen elkaar niet mogen raken? Als een zeester?
Antoni
een jaar geleden
Ik houd meestal, liggend op mijn (rechter- of linker)zij, een stuk van het dekbed tussen mijn benen.
SimonV
een jaar geleden
Wat bedoel je met ‘vervelend’? Geeft het een drukkend, warm, irritant, angstig, pijnlijk gevoel of ….? Het zou een hele lichte vorm van hafefobie (ook bekend als haptefobie) kunnen zijn. Vervelend vinden aangeraakt te worden, zelfs als het prikkels van je eigen voeten en benen zijn. Maar waarschijnlijk is dit te ver gezocht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hafefobie
Antoni
een jaar geleden
Het is vooral de warmte van mijn eigen benen, voeten, die ik vervelend vind te voelen. Dank voor het doorgeven van de website, @SimonV. Ik zal de tekst gaan lezen.
SimonV
een jaar geleden
Het kan zijn dat je deze ‘extra’ lichaamswarmte associeert met koorts of een aandoening uit het verleden. Maar dat zul jij beter weten dan ik.
Antoni
een jaar geleden
@SimonV, dank voor je reactie. Als het als zo is, dan is dat niet bewust. Ik weet in ieder geval niet met welke koorts of aandoening uit het verleden ik dit zou associëren.
SimonV
een jaar geleden
Voor zover ik kan vinden op internet, komt dit probleem niet vaak voor.
Je hebt dus geen idee waarom je deze warmte vervelend vindt voelen? Je krijgt er dus geen associaties bij?
Cryofiel
een jaar geleden
Zou het zoiets kunnen zijn als met water? De meeste dorstige mensen laten de kraan even lopen tot er koud water uitkomt.

Het eerste lauwe water wekt vanuit de oertijd de associatie met een zompig poeltje waar het water al een tijd stilstaat, en waar van alles in ligt te rotten.

Het koude water dat daarna komt wekt de associatie met een fris, helder beekje met zuiver water.

Misschien heb jij iets vergelijkbaars. Met fris en luchtig, tegenover klef, zweterig en bedompt.
Antoni
een jaar geleden
@SimonV, het woord 'probleem' vind ik eigenlijk iets te ver gaand... Wat de oorzaak of de reden van het verschijnsel is, weet ik niet. Nee, ik heb er geen associaties bij. @Cryofiel, je hebt een bijzondere, originele kijk op de zaak!
Goeievraagstell
een jaar geleden
Ik doe dit soms ook, mijn dekbed tussen mijn benen omdat ik het heel soms ook lekkerder vind aanvoelen. Ik meen me te herinneren dat ik dat vooral doe wanneer het heel warm is, dan is het geen prettig gevoel als je benen elkaar verwarmen en ook dat het dan klam aanvoelt door het zweet.
Of daar nu een speciale term voor is betwijfel ik heel sterk.
Antoni
een jaar geleden
Mooi om te lezen dat ik niet de enige ben die het verschijnsel kent, @Goeievraagstell.

Geef als eerste antwoord