Kan het kwaad dat je al weken niet naar het toilet kan?

mijn schoondochter kan nooit naar het toilet bij andere alleen als ze thuis is, in haar eigen omgeving.
ze eet niet veel maar het zal er toch eens uit moeten.
ze is nu twee en halve week hier en ik heb haar al wat gekookte pruimen gegeven maar het lukt niet,
kan het kwaad? ze gaat volgende week woensdag terug naar nederland,
iemand ervaring wat ik haar kan geven..
want ze heeft wel darmklachten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paar flinke lepels olio extra vergine innemen of een laxeermiddel misschien? +1 voor de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn benieuwd hoe dit probleem is opgelost,
en zijn u zeer erkentelijk als u ons daar deelgenoot van wil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze had veel pijn
we hebben haar toch maar naar de eerste hulp gebracht gisteren en ze hebben haar 4 klysma’s gegeven
ze heeft van half 3 tot 9 uur op de wc gezeten
ze durfde niet omdat ze zich schaamt
in nederland laat ze zich behandelen

Het beste antwoord

Het is niet goed voor je gezondheid. Hoe langer je schoondochter niet poept, des te moeilijker wordt het. Ik denk dat ze na tweeënhalve week rectale laxeermiddelen nodig heeft. Ik zou een klein klismaatje, natriumsulfaat of iets dergelijks, bij de apotheek voor haar halen. De tip om haar daarbij een poosje het rijk alleen in huis te geven vind ik een goeie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Ze eet gewoon veels te weinig vezels! Ze is dus erg ongezond bezig.

Toegevoegd na 22 minuten:
Je kunt haar Molkosan (bijvoorbeeld van het merk Vogel) geven, ter ondersteuning van haar darmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet hoor Conan, sommige mensen kunnen echt alleen op hun eigen plee. Kun jij aan de beschrijving van marion61 zien hoe haar schoondochter eet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze eet goed en gezond maar niet veel
s'morgens een snee bruin brood
s middags eten we heel gevarieerd maar hooguit 5 happen
en ze is niet mager maar eerder mollig ze eet goed fruit je zou denken daar gaat ze van maar nee ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Stippel. Aan de omschrijving kan ik zien dat ze te weinig vezels eet. Iemand die voldoende vezels eet, poept drie tot vier keer per dag! Dat is nu eenmaal een gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar eerder groente geven dan fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind je min niet terecht ik geef een plus 1
ze eet heel gevarieerd conan net als wij allemaal alleen zij poept t niet uit
als het aan het eten zou liggen stelden ik deze vraag voor 7 mensen die elke dag hetzelfde eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan, dat dat in jouw optiek niet kan, wil niet zeggen dat het lijf van de schoondochter van marion daar boodschap aan heeft. Ik eet alleen bruin brood, elke dag muesli, veel fruit enzovoorts en ik ga echt maar één keer per dag. En op vakantie kost het echt moeite. Elk lijf is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel, het is niet mijn optiek, maar een biologisch gegeven dat als een mens eet wat het lichaam natuurlijk gezien nodig heeft, er drie a vier toiletbezoeken voor nodig zijn per dag, om het er weer uit te krijgen. Een vogel gebruikt heel veel energie om te kunnen vliegen.
Daarom moet die vogel ook heel veel eten om daar die energie uit te kunnen halen. Een vogel eet elk kwartier, en poept dus ook elk kwartier. Het heeft dus ook met stofwisseling te maken. Bewegen zoals jij in jouw antwoord noemde. Een vogel heeft een veel snellere stofwisseling dan een mens. De meeste mensen bewegen ook veel te weinig. Bij voldoende beweging en voldoende en goede voeding waaronder veel vezels is 1 toiletbezoek per dag onvoldoende. Sommige mensen halen zelfs dat niet, en dat is gewoon onnatuurlijk en derhalve ongezond. Dat die schoondochter moeite heeft met het bezoeken van een vreemde toilet is een soort van emotie. En emotie`s kunnen op de darmen werken. Ik denk dat zij het probleem serieus moet laten onderzoeken, want het opslaan van gifstoffen in het lichaam, in plaats van ze frequent te verwijderen, kan op de lange termijn leiden tot gezondheidsproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan: los van dit probleem geheel losstaat van het eten, is een 'poeppatroon' bij iedereen anders. De meeste mensen gaan 1 keer per dag, sommigen meerdere keren, anderen eens per 2 dagen, met een prima eetpatroon.
Dus jouw 'biologisch gegeven' klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo: het `biologisch gegeven`klopt wel degelijk. Maar jij hoeft het niet te geloven hoor. Als het je interesseerd, vraag je het maar eens na bij een Bioloog of een Arts.
Dat het in praktijk bij veel mensen anders gaat dan dat het biologisch gezien zou moeten, is wel een feit.
Maar dat komt door ongezonde leef en eetgewoontes.
Dat ze darmklachten heeft vind ik niet gek. Als je niet poept wordt de ontlasting in de darm steeds harder en wordt het ook steeds moeilijker om het eruit te krijgen, spullen eten die laxeren geven dan alleen maar meer problemen omdat de ontlasting boven de prop in de darmen er langs kan gaan lekken.
Als ze thuis niet gelijk kan poepen, kan ze maar beter een afspraak met de huisarts maken, er zijn wel middelen die verharde ontlasting zachter kunnen maken zodat het makkelijker naar buiten te krijgen is.
En misschien moet ze toch eens proberen er iets op te verzinnen zodat dit niet weer gebeurt, om te zorgen dat ze bij anderen naar de plee durft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen kwestie van niet durven, ergens onderbewust gaat er iets niet goed omdat je je niet op je gemak voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik heb haar gevraagd of ze zich miss schaamt
ze bloost dan wel en zegt nee ik kan gewoon niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, haar darmen kunnen zich niet ontspannen omdat ze zichzelf niet kan ontspannen wat dit betreft, vermoed ik.
Waar ik me van alles bij voor kan stellen (wie heeft nooit op een 'vreemde' wc gezeten en zich afgevraagd hoe geluid- en geurdicht ie was, en na gedane zaken lopen wapperen, sprayen, lucifers aangestoken enz.)
Een pot meenemen als ze ergens logeert zal dan waarschijnlijk ook niet helpen (ik verzin maar wat).
Maar 2,5 week geen ontlasting is verrekte lang, dus vandaar mijn advies: als ze eenmaal thuis niet vol opluchting op haar eigen wc kan poepen, dan gelijk even de huisarts bellen om te vragen wat ze dan het beste kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het is niet de eerste keer dat ze hier is
met de kerst is ze voor de eerste keer 10 dagen geweest en ik hoorde van mijn zoon dat ze toen ook niet is geweest en eenmaal thuis kon ze wel en kwam er een klein drolletje
maar nu is ze al zo lang niet geweest en ze zal er niet om liegen want ze heeft wel klachten
Ik zal samen met je schoondochter naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Dat vind ik nog eens aardig van je! Goeievraag brengt de mensen bij elkaar!
Cryofiel
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja lief zegt dat wel +1 voor je lief antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* ZOU * bedoelen doet... :-)))
Uit eigen ervaring: Sinaasappelsap en voldoende beweging (minstens 'n uur per dag). Dus ga fietsen, bergwandelen, zwemmen... Op nuchtere maag een glas warm water drinken helpt de zaak ook nog wel eens op gang. Of op de WC gaan zitten met je ogen dicht en je dan heel hard voorstellen dat je thuis op je eigen WC zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat laatste zei ik ook
we gaan elke dag zwemmen .. ja sinasappelsap kan ik nog eens proberen
ze is 17 jaar maar ik denk dat ze zich schaamt
want als ik zeg ..heb je nu gepoept word ze vuurrood
maar ze kan niet zegt ze
ik heb inmiddels haar moeder gebeld en die gevraagd of ze dit weet maar ook de moeder zegt dat ze nooit op andere wc kan dus die heeft hetzelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ze zegt alleen maar dat ze niet kan..., omdat ze zich schaamt voor het moeten doen van haar natuurlijke behoefte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die gedachte heb ik ook eens gehad maar als ze naar het toilet gaat is ze er met 10 sec weer af
en s-nachts gaat ze niet want ik slaap naast de badkamer dus ik hoor als er gespoeld word en ik hoor niks
Dat heb ik ook als ik naar buitenland ga. Ten eerste is het vaak een lange zit voor je er ben, en ander eten. Gedroogde pruimen werken bij mij, en wat ook goed is, is een lange wandeling, dan komt de boel op gang. Het kan kwaad in die zin, dat hoe langer het duurt , hoe moeilijker het wordt. Als noodgreep een laxeermiddel na 2,5 week is zeker te overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt pilletjes die bij de apotheek vrij verkrijgbaar zijn, Dulcolax. Deze werken heel goed. Ook clysma's werken heel goed. De laatste werken al binnen een paar minuten, de pilletjes duren ongeveer 5 tot 8 uur. Ik zou echt iets voor haar halen, want dit is niet goed voor haar. Zelf heb ik dit ook gehad, maar dan nog veel langer. Mijn darm heeft toen zelf een soort extra "voorraadkamer ' aangelegd, zo groot als een vuist. Daarnaast is mijn buik erg uitgerekt, en niet meer teruggerekt. Dit was 4 jaar geleden, en ik heb er nog steeds spijt van dat er niet eerder accuraat gehandeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak thee van sennablad, te koop bij reformzaken. En gebruik af en toe wat lijnzaad door de gerechten. Het is niet goed om opstopping te hebben en kan behoorlijk pijn doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minilaxje doet wonderen. De apotheek heeft ze op de plank liggen. Rectaal inbrengen en 5 minuten later is het probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang niet naar toilet gaan is echt ongezond. Is dus zaak, dat ze zo snel mogelijk die afvalstoffen, die zich nu in haar darmen hebben opgehoopt, loost.

Zou best kunnen dat ze het ongemakkelijk vindt, om bij u naar het toilet te gaan. Misschien is ze wel bang dat iemand haar hoort of ruikt. Hebben volgens mij wel veel meer mensen last van.

Geef haar eens de kans, om een paar uur alleen in uw huis te zijn, terwijl u met de rest van de club er lekker op uit trekt ( wandelen, winkelen etc). Zij kan op haar gemak lekker ontspannen, lekker in bad, en daarna met een goed boek naar de toilet.

Als het idee dat anderen haar niet meer kunnen horen, valt vast de druk voor een deel weg en voelt het een beetje als thuis.

Stel het idee trouwens wel discreet aan haar voor. Niet iedereen van de groep hoeft te weten, dat zij thuisblijft om te poepen. Dat geeft weer verkeerde druk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
MAAR niet te lang meer wachten met naar de dokter gaan als het ook dan niet lukt.
Laat haar een uurtje of twee alleen, dan gaat het vanzelf, en vooral niet te veel over hebben.. ik zelf en mijn dochter hebben er ook altijd last van....lastig maar je leert ermee leven ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop bij de apotheek, via de huisarts want dan krijg je het vergoedt, zakjes Movicol. Beginnen met ;smorgens 1 akje na het ontbijt. Begin nu met 3 zakjes, verdeeld over de dag.

Wat ook goed helpt, is sennepeulenthee. Kopen bij een drogist (Eur 1.50 per zak). Een kop sterke thee van zetten en dan 'snachts (als je wakker wordt om te plassen) opdrinken, smaakt vies, werkt ongeremd, maar je raakt de volgende morgen wel alles kwijt. Zorg dat je op een plek bent, waar vrij bent om te poepen als een reiger. Met een zak doe je een lange tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poepen als een reiger, LOL... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gaat laxeren terwijl er mogelijk ergens harde ontlasting in de darmen zit, kun je ernstige problemen krijgen.
Eerst die prop eruit, en van 'bovenaf' laxeren, zeker met middelen als sennapeulen, helpt dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet, in het ziekenhuis geven ze je dan een hoop movicol te drinken. In twee dagen zo'n 10 zakjes, en niet meer eten tot je leeg bent. Die prop is altijd het probleem; breek mijn bek niet open !
Zachte heelmeesters........................
De beste remedie is u er niet mee bemoeien.
Gewoon laten escaleren.

Het is dan de hoogste tijd om zich daarna volwassener op te stellen mbt deze materie.
Een psycholoog is de aangewezen persoon om de problematiek op te lossen.

Natuurlijk kunnen wij met alle mogelijke middelen tot een oplossing komen, maar als het bijna versteend is dan moet zij daarmee naar de huisarts.
(en uw huisarts is niet die van haar)

Bedenk dat er steeds meer volume bij komt ook al eet men niet.
Als uw schoondochter ,,het,, tussen haar oren kwijt is, dan volgt de rest ook.
Dan is ze gelijk door de pokken en de mazelen heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed een psychologische oorzaak, vooral als ze thuis wel kan gaan.
En als jij zit te luisteren of ze al gaat... dan wordt het alleen maar erger...

Misschien is dat het probleem? akoestische vrijheid? zet de radio eens een uurtje hard.... of ga even het huis uit een uurtje zodat ze alleen is?

wie weet lukt het dan wel. En dan hoef jij dat niet te weten... tot ze het zelf zegt :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vezels helpen, dan kunnen vezelhoudende vruchtensappen ook helpen. Je hoeft er niet voor naar een speciale winkel, maar je kunt er ook mee naar een gewone levensmiddelenwinkel.
13 jaar geleden
misschien heeft ze smetvrees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is dit een bekent probleem. Hoeveel mensen hebben niet het idee dat wanneer ze voor de eerste keer naar het toilet te zijn geweest in de vakantie dan pas de vakantie kan gaan beginnen.
Zorg voor goede voeding, veel beweging en veel drinken. roosvicee lacto, pruimen o.i.d. Lukt het dan nog niet dan heeft de apotheek wel iets laxerends in het schap staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat uw schoondochter het nu niet erg makkelijk heeft. Hoogstwaarschijnlijk heeft ze geregeld last van kramp...??
Het enige dat voor mij werkt is een kleine dosis laxeermiddel, maar dit heb ik op recept gekregen (aangezien ik maar 2x per week kon poepen)
Of het echt schadelijk is voor het lichaam weet ik eigenlijk niet. Ontlasting heeft natuurlijk wel als functie om de niet gebruikte voedingsstoffen uit te scheiden van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dat probleem had ik vroeger ook last van ik heb toen 10 dagen niet gepoept, maar ik had er geen last van of iets bij mij kwam het de 11de dag er gewoon vanzelf uit heb er niks aan gedaan toen moest ik wel had ik geen keus meer, maar is ander verhaal als ze er last van heeft mischien dan toch laxeermiddel of iets proberen of langs de dokter, succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze last heeft van haar darmen moet je haar vooral geen laxeermiddelen geven!!! Dat is echt superslecht en ze zal alleen maar meer last krijgen hiervan.

Ik neem elke dag een zakje Metamucil, gewoon verkrijgbaar bij Apotheek. Heeft ze PDS?
Dat zou verklaren waarom ze niet kan. Wat soms bij mij helpt is zachtjes rondjes over de buik wrijven.
Het moet er toch een keer uit.

Het lijkt mij dat ze er verschrikkelijk veel last van heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja indd te weinig vezels eten.

ik zou de huisarts bellen, om een klysma vragen.. En meer bewegen helpt ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arme meid.. Dit is een afschuwelijke kwaal : veroorzaakt door de psyche (weerstand om zich in een vreemde omgeving te ontlasten) met akelige fysieke gevolgen.
Veel mensen die hier last van hebben, grijpen naar extra fruit (appels, perziken, druiven enz) om schot in de zaak te krijgen en het gevolg is meestal: enorme gasontwikkeling, pijn, steken en een keiharde buik. Ontlasting komt er niet, of na heel veel gezwoeg iets waar een muis nog niet trots op zou zijn..
Wat eventueel helpend ( na zo'n lange tijd) kan zijn is:
Veel bewegen ( zwemmen, fietsen, lopen )
Even geen witbrood of koemelk en zeker geen bananen
maar plakjes ontbijtkoek bij de koffie
of een flinke hoeveelheid (eventueel gedroogde) dadels. ( beste laxeermiddel wat ik ken en werkt ietwat ' verwekend' t.a.v. de darm-massa. Al zal dit na zoveel tijd niet alles meer bereiken! Dat wat het eerste komt , is in zo'n geval vrijwel altijd een soort bevalling.
Ook salie wil nog wel eens ' gang' in de zaak brengen , zonder een onverdraaglijke gasvorming mee te brengen. (Niet geb ruiken bij zwangerschap)
En natuurlijk is er ook altijd nog wonderolie .. je weet maar nooit!
Overigens kan het even helemaal alleen, ongestoord en ongehoord in huis zijn ook wonderen doen.
Het handigst is dan vooraf een lekker warm bad te nemen (ontspannen!) kopje koffie met beboterde ontbijtkoek mee + een ontspannend boek. Misschien nog wat geurige kruiden in het water.
Ach..