Wat kan ik doen tegen zwaar urineverlies op jonge leeftijd?

Ik ben 19 jaar en heb waarschijnlijk meer verlies dan mijn oma van 80 wat zeer vervelend is. Ik moet constant dikke maandverbanden dragen met inlegkruisjes kom ik zeker niet toe. Het blijft lopen zelf heb ik net geplast het stopt niet. Zou er hier een oplossing voor kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.5K
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat zegt de huisarts en/of de specialist ervan?
Ritsuka
6 jaar geleden
dat lijkt mij iets om bij de huisarts en/of uroloog te laten uitzoeken
Erna55
6 jaar geleden
Hier ga je dus mee naar de huisarts.
Thecis
6 jaar geleden
Naar de huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar de uroloog of bekkenfysiotherapeut. De bekkenfysiotherapeut heeft ook directe toegankelijkheid. Dus daar kan je ook zonder verwijzing naar toe. Alleen moet je dan wel even nakijken of dit in je aanvullend pakket vergoed is (verschilt per verzekeraar).
Ritsuka
6 jaar geleden
ga niet zomaar supplementen slikken, laat eerst controleren of je uberhaupt wel een tekort hebt aan iets.
Homeopathie is onbewezen, lijkt mij zonde van je tijd en geld.
Inekez1
6 jaar geleden
Bekkenbodemfysiotherapie is bij overmatig urineverlies vergoed in het basispakket. Het valt dan niet onder de aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie. Even langs de huisarts eerst om te laten vaststellen of een probleem met je bekkenbodem inderdaad de oorzaak is.
Erna55
6 jaar geleden
@Gast130281 :
In een andere reactie zeg je iets dat me erg verbaast.
---------. Eerst durfde ik niet naar een dokter te gaan, maar ben uiteindelijk toch naar een specialist geweest. Het eerste waar zei aan dacht was een dubbele urineleider dus daarvoor heeft zei dan een kijkoperatie gedaan maar uiteindelijk bleek het niet dat te zijn dus kon ze mij niet verder helpen.------ * Naar welke specialist ben je gegaan , welke specialisatie ?
* Ben je geopereerd alleen om te zien of er een dubbele urineleider was ? Dit kan via een niet- operatief onderzoek aangetoond worden. Waarom werd het mes erin gezet ?
* toen dat het niet bleek te zijn kon ze je niet verder helpen..... Ik val van mijn stoel dat de specialist maar 1 diagnose kan bedenken en daarna niets anders meer kan onderzoeken en je zo weer wegstuurt. Welke specialist was het ?
Aan welk ziekenhuis verbonden ?

Antwoorden (2)

Of er in jouw geval wat aan te doen is, is niet te zeggen zonder nadere diagnostiek door een uroloog/gynaecoloog. Ongewenst urineverlies treedt op als het afsluitmechanisme van de blaas niet meer goed werkt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De diagnose wordt gesteld naar aanleiding je klachtenpatroon en een lichamelijk onderzoek gecombineerd met een urodynamisch onderzoek (dit is een onderzoek waarbij de functie van de blaas en het sluitingsmechanisme onderzocht wordt).

In sommige gevallen kan een operatie uitkomst bieden. Door de operatie worden met name de klachten van urineverlies bij inspanning (stressincontinentie) verminderd. De medische term voor deze operatie is TVT-operatie of TOT-operatie. TVT staat voor Tensionfree Vaginal Tape en TOT staat voor Tensionfree Obturatorius Tape. Beide operaties zorgen ervoor dat het afsluitmechanisme van de blaas wordt verstevigd. Bij deze operatie wordt een stevig bandje van kunststof hechtmateriaal onder de plasbuis aangebracht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik ben benieuwd of dat bandje er niet alleen voor zorgt dat het urineverlies wordt tegengegaan, maar ook zorgt dat de aandrang er niet meer is. Het lijkt me namelijk erg vervelend wel continu aandrang te voelen, ook al weet je dat je niet hoeft te plassen.
Thecis
6 jaar geleden
Een bandje zal op jonge leeftijd niet zomaar gedaan worden voor zover ik weet. Waarschijnlijk zal de uroloog eerst doorverwijzen naar de bekkenfysiotherapeut. Echter, kan je ook direct naar de bekkenfysio gaan. Deze zal waarschijnlijk oefeningen met je doornemen waardoor dit verlies kan verminderen en misschien zelfs helemaal over zijn. Mocht de bekkenfysio het niet vertrouwen, zal deze altijd (terug moeten) verwijzen naar een huisarts of specialist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryo, ingaand op je vraag m.b.t. het effect van zo'n bandje op de aandrang: een TVT of TOT zijn operaties die specifiek worden uitgevoerd bij (vooral) stressincontinentie die ontstaat doordat de urinebuis wat naar beneden wegzakt zodat de bekkenbodem de blaashals niet meer goed kan afsluiten. De urinebuis wordt dan ondersteund door het bandje zodat de bekkenbodem effectiever kan afsluiten. Het heeft dus als goed is geen invloed op hoe de aandrang gevoeld wordt. Met de blaas zelf wordt niets gedaan. Het kan wél voorkomen dat een vrouw na het plaatsen van zo'n bandje problemen krijgt met uitplassen. Dat lijkt een beetje op de situatie die jij hierboven schetst: je voelt wel aandrang, maar kunt niet plassen. Het verschil met wat jij beschrijft is dat je dan juist wel móet plassen. Een enkele keer zal een vrouw moeten gaan katheteriseren na zo'n operatie. Maar goed: een bandje voorkomt dus vooral dat iemand 'lekt' bij het niezen. Maar voor VS is dit allemaal niet zo heel zinvol. Je kunt ook een meniscusoperatie beschrijven voor iemand die vraagt wat er te doen is aan knieklachten, maar je moet toch eerst weten wát voor knieklachten het zijn. Voor hetzelfde geldt heeft het helemaal niets met de meniscus te maken..
Het is een beetje een open deur, maar dat hangt af van de oorzaak.

Eigenlijk geef je te weinig informatie om daar iets zinvols over te zeggen. Ga hoe dan ook naar je huisarts, als je daar nog niet geweest bent.

Zeker als je de klachten nog niet lang hebt (paar dagen tot weken) dan is de meest voorkomende oorzaak van urineverlies op jouw leeftijd een simpele urineweginfectie. Dit is eenvoudig te verhelpen met antibiotica. Andere klachten die je dan kunt hebben zijn onder meer buikpijn, pijn bij het plassen, steeds kleine beetjes plassen.

Is er geen sprake van een infectie, dan zal je huisarts op basis van je klachtenpatroon een inschatting maken van de meest waarschijnlijke oorzaak en aan de hand daarvan je voor verder onderzoek naar een uroloog of gynaecoloog sturen, medicatie voorschrijven, of je verwijzen voor bekkenbodemtherapie. Dat laatste is vooral zinvol als de oorzaak van je incontinentie ligt in slappe bekkenbodem of een slechte aansturing van die spieren.

Maar incontinentie kan vele oorzaken hebben: het kan zitten in de afsluiting (genoemd in een eerder antwoord) van de bekkenbodem, maar ook in de blaas zelf of de zenuwen die de blaas aansturen. Zo kun je ook urine verliezen als je blaas ongecontroleerd samentrekt of juist niet of slecht samentrekt zodat je 'overloop' krijgt. Heel globaal zou de behandeling voor urineverlies kunnen variëren van een simpele antibioticakuur of een paar sessies bekkenbodemfysiotherapie, medicatie of inspuitingen met botox om een overactieve blaasspier te kalmeren, een herniaoperatie om een beknelde rugzenuw te ontlasten, de aanleg van een TVT-bandje onder de urinebuis, leren katheteriseren bij een retentieblaas tot het plaatsen van een neurostimulator of een buikoperatie om een verzakking of ander inwendig probleem te verhelpen. Allemaal uiteraard afhankelijk van wat nu de reden is dat iemand urine verliest.

Voor jou maakt dat allemaal niet zoveel uit: ga naar je huisarts en neem alvast in een schoon potje wat ochtendurine mee. Je huisarts zal je verder helpen. En ziet het ernaar uit dat het probleem niet binnen korte tijd opgelost zal worden, vraag dan sowieso ook een recept voor incontinentiemateriaal, want maandverband is niet gemaakt voor urine (=veel dunner dan bloed) en geeft dus een minder goede bescherming.

Ik ben jarenlang hartstikke incontinent voor urine geweest vanaf dat ik maar een paar jaar ouder was dan jij nu. Geloof mij: er zijn véél mogelijkheden. Geef dus niet zomaar op. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Prima antwoord weer, dikke plus! En fijn je weer te zien na drie maanden afwezigheid!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik heb eigenlijk al jaren last van zwaar urine verlies. Eerst durfde ik niet naar een dokter te gaan, maar ben uiteindelijk toch naar een specialist geweest. Het eerste waar zei aan dacht was een dubbele urineleider dus daarvoor heeft zei dan een kijkoperatie gedaan maar uiteindelijk bleek het niet dat te zijn dus kon ze mij niet verder helpen. Nu vraag ik mij af of ik nu al een blaasverzakking zou kunnen hebben want het is echt hevig urineverlies. In principe zou ik pampers moeten dragen overdag maar dat zie ik niet zitten aangezien ik nog maar 19 ben. Ook vraag ik mij af of bekkenbodem training zinvol is bij zo een zwaar urine verlies.
Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wacht, je hebt al jaren zwaar urineverlies en je gebruikt nog steeds maandverband? Meid, je doet jezelf tekort. Vraag een verwijzing naar de uroloog en zorg dat je gezien wordt door een incontinentieverpleegkundige om uit te zoeken welk incomateriaal voor jou passend is. Dat is toch wel het mínste wat ze voor je kunnen doen. Er is van alles, van inleggers voor licht tot matig urineverlies tot broekjes en slips in alle soorten en maten. Ik vond zelf de Tena-pants erg prettig, maar heb tijden gehad dat het wat erger of juist minder erg was door diverse behandelingen dus heb allerlei soorten gebruikt. Voor de nacht van die enorme slips (dat zijn echt grote luiers eigenlijk) en overdag die pants, maar ook periodes waarin het redde met inleggers van maatje-vier-maal-supermaandverband tot ongeveer een grote maat maandverband. Incomateriaal is écht een andere tak van sport dan maandverband en tenzij je het hebt over wasbaar maandverband zijn die twee niet uitwisselbaar. Het is niet je leeftijd die bepaalt welk materiaal geschikt is, maar de mate van je urineverlies. Met een type incomateriaal dat past bij jouw type urineverlies heb je een betere bescherming en voel je je ook zekerder. En goed passend verband hoef je NIET te zien onder je kleding, tenzij het gaat om heel zwaar materiaal wat ook voor ontlasting geschikt is. Een grote inlegger, broekje of zelfs een goed passende slip hoef je echt niet te zien. Dan; de bekkenbodemtraining. Ik schrijf even een tweede reactie; ben weer eens lang van stof ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of bekkenbodemfysio zinvol is, hangt af van de oorzaak en niet zozeer de mate van urineverlies. Je bent bij een specialist geweest en er is e.e.a. onderzocht, is er daarna niet verder gezocht dan? Vrij apart dat er direct een kijkoperatie wordt gedaan ipv ander beeldvormend onderzoek en ook heel vreemd dat je daarna niet verder bent geholpen. Heb je een UDO (urodynamisch onderzoek) gehad? Ben je al eens bij een incontinentieverpleegkundige geweest? Weet je wat voor type incontinentie je hebt? Globaal heb je urge- en stressincontinentie, waarbij het eerste ontstaat als je aandrang hebt en/of je blaas een bepaalde vulling bereikt, en het tweede wanneer er druk (=stress) staat op je buik of bekkenbodem zoals bij hoesten, niezen, zwaar tillen of lachen. Je kunt ook beide hebben. Wanneer verlies jij urine? En verlies je heel veel in één keer, of druppelt het min of meer continu door? Voel je wel aandrang? Plas je ook nog op het toilet, of verlies je alles/bijna alles? Als je ook op de wc plast, plas je dan kleine beetjes? Moet je vaak plassen? Ik kan je natuurlijk niet concreet verder helpen en ik zou je met klem aanraden om naar je huisarts te gaan en je daar door te laten verwijzen naar een uroloog. Ik kan wél een beetje met je meedenken en je misschien op die manier een idee geven van welke mogelijkheden er zoal zijn. Wat meer kennis of wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn en wat daar dan aan te doen zou zijn geeft jou wellicht een nieuwe motivatie om toch echt weer naar je huisarts te gaan en verdere hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En m.b.t. je vraag of je een verzakking zou kunnen hebben: dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar zeker als je geen kind(eren) hebt of bijvoorbeeld een aangeboren aandoening waardoor je bindweefsel zwakker is, is dat gezien je leeftijd wel erg onwaarschijnlijk. Er zijn heel wat mogelijke oorzaken voor urineverlies die in mijn ogen waarschijnlijker zijn en hoewel er soms urineverlies is bij een verzakking, zal incontinentie zelden de enige klacht zijn. Daarbij lijkt mij dat zoiets bij een kijkoperatie ook gezien zal worden. Maar het heeft ook weinig zin om je af te vragen of het misschien dit of anders dat kan zijn. Zoals jij het hier beschrijft, is dat nu juist waar het eerder is misgegaan in jouw behandeling: een arts die zich afvroeg of je een bepaald probleem had en toen dat niet het geval bleek te zijn, je blijkbaar geen verdere begeleiding of behandeling heeft aangeboden. Je kunt beter met een open vraag naar je huisarts en daarna uroloog gaan, namelijk "wat is de oorzaak van mijn urineverlies en wat kan daar aan gedaan worden?" En dan hoop ik dat er uit de onderzoeken voldoende informatie komt om een behandeling te gaan starten, want zoals ik al schrijf zijn er best wel veel mogelijkheden in de behandeling van urine-incontinentie. En dat zijn niet alleen ingewikkelde of invasieve behandelingen; afhankelijk van het type incontinentie kan bijvoorbeeld om te beginnen gekeken worden naar bekkenbodemtherapie of medicatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je informatie en support voor vraagsteller, @Lies12! Dikke plus.
Erna55
6 jaar geleden
@Gast130281 :
In een reactie zeg je iets dat me erg verbaast.
————-. Eerst durfde ik niet naar een dokter te gaan, maar ben uiteindelijk toch naar een specialist geweest. Het eerste waar zei aan dacht was een dubbele urineleider dus daarvoor heeft zei dan een kijkoperatie gedaan maar uiteindelijk bleek het niet dat te zijn dus kon ze mij niet verder helpen.——— * Naar welke specialist ben je gegaan , welke specialisatie ?
* Ben je geopereerd alleen om te zien of er een dubbele urineleider was ? Dit kan via een niet- operatief onderzoek aangetoond worden. Waarom werd het mes erin gezet ?
* toen dat het niet bleek te zijn kon ze je niet verder helpen….. Ik val van mijn stoel dat de specialist maar 1 diagnose kan bedenken en daarna niets anders meer kan onderzoeken en je zo weer wegstuurt. Welke specialist was het ?
Aan welk ziekenhuis verbonden ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het was bij een uroloog in Kortrijk, ik weet niet meer precies haar naam ik zou het eens moeten opzoeken. Eerst ben ik onder een scanner geweest en daarop dacht de uroloog een dubbele urineleider te zien wat dus niet klopte en heb dus voor niets narcose gehad. Verder heb ik geen onderzoeken gehad. Ze heeft mij wel voorgesteld voor bekenbodem oefeningen maar verder kon zei mij niet helpen. Dit was in het AZ Groeninge in Kortrijk. Verder heb ik constant druppelend urine verlies precies als een lekkende kraan maar het stopt wel nooit. Ik moet wel nog plassen natuurlijk meestal in kleine stukjes, ik heb moeite met in 1 keer door te plassen.
Alvast bedankt.
Erna55
6 jaar geleden
De uroloog heeft wel iets gedaan : De uroloog heeft je oefeningen voor de bekkenbodem aangeraden.
Daarmee is ook de oorzaak aangegeven: bekkenbodemspieren. Het verkeerd gebruik van de spieren tijden plassen zorgt vaak voor incontinentieproblemen.
Je plast op een verkeerde manier wanneer je zegt dat je moeite hebt met in 1 keer door te plassen. Bij plassen is het (zeker voor jou ) belangrijk om niet te "duwen" , maar te ontspannen.
http://www.tena.nl/vrouwen/rubriek-oefeningen/
Thecis
6 jaar geleden
@erna55
Alhoewel goedcbedoeld moeten we hier geen diagnoses stellen als we daarvoor niet bevoegd zijn. Daar zijn specialisten voor. Een vermoeden uitsprek is prima, maar wees alsjeblieft voorzichtig met dit soort stellige uitspraken.