Harde en rode huid van onderbenen bij vrouw van 97, bij indrukken blijft er een kuiltje staan. Wat kan dit zijn?

Mijn oma haar onderbenen zijn erg stijf en voelen heel hard aan. Als ik er in druk met mijn duim blijft er een kuiltje in zitten die pas na een minuut weg gaat. Zelf zegt ze dat de huid ook wat rood is en een beetje pijn doet.
Ze zegt dat het is gekomen na het nemen van vitamine K supplementen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Amadea
10 jaar geleden
Drinkt ze wel genoeg? Het lijkt een uitgedroogde huid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Amadea. Dat zou idd goed kunnen. Als de huid na een kneep of een duw niet gelijk strak trekt, is dat vaak door uitdroging. Maar die pijn etc hoort daar weer niet bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dus de harde rode huid past daar niet bij, pardon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk in de richting van wondroos, breng dat mens naar een dokter!
Amadea
10 jaar geleden
Hoe kan je nou zo'n diagnose stellen zonder de huid van de dame in kwestie te hebben gezien en gevoeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ze drinkt inderdaad niet genoeg want 'dan moet ze zo vaak naar de wc'. De dokter had er al wel naar gekeken en volgens mn oma gezegd 'dat ze steunkousen moest dragen' waarvan ik dat wat makkelijk gezegd vond. Uiteindelijk blijkt dat mn oma er zelf wat makkelijker over spreekt.
Na een stuk lopen heeft ze er we meer last van en de dagen erna ook. Het is vervelend voor dr dat het zon pijn doet.
Zelf zegt ze 'Oud worden is mooi, maar oud zijn is anders'.

Het beste antwoord

Ik ben gaan kijken naar de medische informatie over vitamine K, en lees daar het volgende:

Op welke bijwerkingen moet ik letten?
- Zeer zelden: overgevoeligheid voor één van de bestanddelen. Dit kunt u merken aan huiduitslag, roodheid en jeuk.
In dit geval mag u dit medicijn in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheker door dat u overgevoelig bent voor dit medicijn. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn niet opnieuw krijgt.

Het zou dus kunnen zijn dat jouw grootmoeder overgevoelig reageert op de vitamine K. Zij kan het beste met de apotheek overleggen wat zij in plaats van het huidige middel beter kan gaan gebruiken.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vermoedt dat dit oedeem is, of te wel vocht in de benen. Dit probleem kan verholpen worden door bijv steunkousen te dragen en het bewegen van het been, maar ook haar voeding aanpassen is het proberen waard. Oma kan het beste hiermee eens naar haar huisarts gaan, zodat die haar kan vertellen wat ze eraan kan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Bij oedeem is er toch ook sprake van opgezet zijn? Daar wordt in de vraag niet over gerept.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, die opgezetheid is niet altijd zo uitgesproken.
Het meest typischr symptoom bij oedeem is dat je door te drukken kuiltjes veroorzaakt die langzaam wegtrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oedeem is een symptoom van andere problemen, bij iemand met een leeftijd van 97 jaar zou ik geen risico nemen.
Mijn grootmoeder had oedeem door hartproblemen en diende vocht afdrijvende medicatie te gebruiken. Oedeem kan ook gaan ontsteken en wondroos veroorzaken, als er pijn bij komt kijken, roodheid en als het been rood aanvoelt is het misschien al zo ver. Neem dus geen risico en haal er een onmiddellijk (dus nu) een dokter bij. Toegevoegd na 38 seconden:
Ik bedoel als het been warm aanvoelt ....