Als je twee Fitness groepslessen achter elkaar doet, maar je hand trilt erg. Waarom is dextro dan goed?

Ik deed twee groepslessen achter elkaar. Na de eerste groepsles ging mijn hand heel erg trillen en kreeg ik een dextro. Maar waarom zou dat dan goed helpen erbij?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
LeonardN
2 jaar geleden
Niet om nu direct paniek te slaan, maar het lijkt me wat ongewoon dat een jong persoon (middelbare school?!) na twee lessen inspanning trillende handen krijgt. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/127863-hypoglykemie-trillende-handen-en-benen-na-lichte-inspanning.html
"
Mate van voorkomen hypoglykemie
De aandoening komt meestal niet voor bij gezonde personen. Oftewel de persoon is een diabeet of er is sprake van een onderliggende aandoening. Denk aan problemen aan de alvleesklier, waardoor te veel insuline wordt aangemaakt.....
" https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/dagelijks-leven/hypo-s-en-hypers
"
Kunnen mensen zonder diabetes een hypo hebben?
Ook mensen zonder diabetes kunnen bovenstaande klachten hebben.
Dit wordt reactieve hypoglykemie genoemd. De één is hier gevoeliger voor dan de ander. Reactieve hypoglykemie kan met een voedingsadvies en begeleiding van een diëtist worden behandeld en kan worden voorkomen door gezond en regelmatig te eten.
"
Ritsuka
2 jaar geleden
Eet en drink je wel genoeg?
tinus1969
2 jaar geleden
Ik denk niet meteen aan diabetes, maar dat trillen is wel een signaal dat je je teveel/te diep hebt ingespannen. Dus waarom twee sessies achter elkaar? Niet om af te vallen, want door die dextro ga je niet over op vetverbranding.

Antwoorden (1)

Inspanning kost energie. Daarom heeft bewegen gevolgen voor je bloedsuiker. Druivensuiker, wat dextrose is, kan sneller dan andere koolhydraten door het lichaam worden opgenomen. Jouw bloedsuikerspiegel is na zo'n les te laag geworden en daardoor gaat je hand trillen. De enkelvoudige suikers die in dextro zitten zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel weer stijgt.
Amadea