Mijn saturatiemeter geeft 90% aan bij opstaan en een uur later nog steeds als ik gewoon aan tafel zit, moet ik mij zorgen maken?

Mijn saturatiemeter geeft 90% aan bij opstaan en een uur later nog steeds als ik gewoon aan tafel zit. Dit is toch veel te laag? Ik ging mijn saturatie meten omdat ik heel duizelig was. Moet ik mij zorgen maken?
Ik wreef ook even mijn handen af aan mijn kleding en toen ik daarna de saturatie wilde meten was het zelfs 88%.....

een jaar geleden
4.1K
Ritsuka
een jaar geleden
Bel de huisartspost voor advies
tinus1969
een jaar geleden
Is dit plots of al een tijdje? Corona gehad?
Elle73
een jaar geleden
Corona is alweer een jaar geleden, maar niet veel klachten gehad. Het is al een paar weken zo dat mijn saturatie wat laag is, maar sinds vandaag waren de waardes heel laag
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ben je met je klachten bij je huisarts geweest? Duizeligheid kan allerlei oorzaken hebben. Zorgen maken heeft weinig zin. Naar je huisarts gaan en goed voor je lichaam zorgen is vaak beter. Bijvoorbeeld ook eens kijken naar voedingspatroon.
Elle73
een jaar geleden
Ik heb mondkanker en kan op dit moment niet gewoon eten. Ik leef op drinkvoeding, al maanden.....4 flesjes per dag. Daar zit alles in wat ik zou moeten binnenkrijgen volgens mij. Ik heb al contact gehad met de huisartsenpost
tinus1969
een jaar geleden
Als je mondkanker hebt, en lage saturatie, en duizeligheid, lijkt me dit iets voor de arts die je mondkanker behandelt.
Cryofiel
een jaar geleden
@Elle73 sterkte!

In deze situatie zou ik bij de oncoloog informeren, of bij de oncologieverpleegkundige.

Mag ik ervan uitgaan dat je bloedwaarden goed in de gaten worden gehouden?
Elle73
een jaar geleden
Mijn bloedwaarden worden eigenlijk nooit gecontroleerd. Dat is iets wat van mij eigenlijk wel beter in de gaten gehouden zou mogen worden. De huisartsenpost gebeld en de huisarts zei op afstand dat ik me nog geen zorgen moest maken, tenzij ik kortademig wordt, pijn op de borst krijg of duizelig wordt en hoofdpijn krijg. Toch blijf ik het eng vinden en ben dan ook bang om te gaan slapen, maar ik houd het zelf wel in de gaten, ondanks dat de dokter zei dat ik even niet meer moest meten
Cryofiel
een jaar geleden
Lijkt mij reden genoeg om eens bij oncologie te informeren WAAROM je bloedwaarden niet worden gecontroleerd.

Misschien is daar een goede uitleg voor die jij en ik niet kennen... maar dan zou ik in jouw geval die uitleg toch wel graag willen horen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet wat je wel en niet naar binnen kan krijgen maar in die flesjes zit vaak veel zooi als glucosesiroop en koolzaadolie. Zijn volgens mij ook andere opties, zoals vloeibare maaltijden.
Cryofiel
een jaar geleden
Oncologie is een kennisintensief vakgebied. Zowel de ziekte zelf als de behandeling daarvan zijn uitermate gecompliceerd.

Dat betekent dat je dus niet zomaar uitspraken mag doen. Dat is ech wel totaal onverantwoord.

Zelfs al zouden algemene uitspraken normaal gesproken bij gezonde mensen van toepassing zijn, ook dan kan en mag je er niet van uitgaan dat die uitspraken ook van toepassing zijn op mensen die in een oncologietraject zitten.

Er is maar één plek om zinnig advies te krijgen, en dat is bij de oncoloog of de oncologieverpleegkundige - met de eigen huisarts als goede tweede. De rest kun je maar beter negeren.
SimonV
een jaar geleden
Een saturatie van 90% is nog niet alarmerend laag. Vandaar wellicht de reactie van de huisarts. De saturatie kan lager zijn bij mondkanker, afhankelijk van hoe ernstig de aandoening is en hoe goed de bloedtoevoer naar het getroffen gebied is.
Zoals Cryofiel zegt: er is maar één plek om zinnig advies te krijgen, en dat is bij de oncoloog.
bamibal
een jaar geleden
Het is misschien verstandig om je saturatiemeter mee te nemen naar de arts, zodat je kan testen of jouw meter wel nauwkeurig is.
Elle73
een jaar geleden
Ik heb vandaag ook weer gemeten. Ik kom niet boven 95% uit en als ik sneller of dieper ga ademen zakt de saturatie zelfs. Op een gegeven moment was het zelfs nog maar 91%. Wanneer is het tijd om aan de bel te trekken?
tinus1969
een jaar geleden
Ehm, waarom heb je niet al aan de bel getrokken? Maandag behandelend arts bellen?

Geef als eerste antwoord