Hoe kan het dat ik heel veel moet gapen, maar dat het laatste stukje niet lukt?

Als ik gaap, dan voel ik het aankomen, maar halverwege stopt het, kan ik niet verder gapen en moet ik een soort van kokhalzen omdat het niet lukt. Heel apart klinkt het, maar dat is hoe het gaat. Uiteindelijk moet ik er echt voor gaan zitten, geen afleiding hebben en pas dan kan ik gapen.

Heeft dit te maken met stress? Of hoe kan ik het oplossen? Ik slaap al wel een paar dagen zeer slecht, echter heeft dit niks te maken met 'niet kunnen gapen' lijkt me?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Door angst of stress. Wanneer je gestrest of angstig bent, kun je niet genoeg "loslaten" om volledig te ontspannen en die volledige spierrekking te bereiken.
Misschien helpt dit:
Houd je hoofd zover mogelijk naar achteren (in de nek) en sper je mond zo wijd mogelijk open. Beweeg een beetje met je kaken. Rek je tegelijkertijd uit. Houd dit enkele seconden vast en breng het hoofd weer in de normale stand.
Kijk daarna naar onderstaand filmpje om jezelf te laten aansteken.
https://youtu.be/jRWUfA2x3CY
Dat je slecht slaap zal wellicht ook door de stress komen, niet door het niet kunnen gapen.
Mensen geeuwen als ze slaperig of verveeld zijn, als hun bloedsuiker laag is, als hun oren dichtzitten, maar vooral als ze een ander zien geeuwen.
Bij geeuwen vindt er een inspiratiebeweging (inademen) plaats; de mond gaat wijd open door een reflectoir aanspannen van bepaalde spieren; de buizen van Eustachius openen zich waardoor de druk in het middenoor gelijk wordt aan de omgevingsdruk.
SimonV