Waar kwam mijn "diarree" vandaan?

In Turkije had ik heel af en toe echte diarree, in de zin van snel naar het toilet moeten rennen en dan - "sploesh".

De meeste dagen had ik echter iets anders. Twee keer per dag een grote boodschap, maar bijna nooit met haast of urgentie. Maar als ik dan op het toilet zat, was het wel heel dun. Verder absoluut niets aan de hand, geen raar gevoel, geen slapte, niets.

Dit heb ik bijna altijd als ik in een zuidelijk land op vakantie ben.

Ook nu weer gebeurde wat altijd gebeurt als ik terugkom in Nederland: van de ene op de andere dag is het helemaal over. Geen restverschijnselen, geen geleidelijke overgang - zodra ik terugben, is alles helemaal normaal.

Waar komt dan die "diarree" (tussen aanhalingstekens, want echte diarree in de zin van heel vaak moeten en dan nog heel urgent ook, dat is het niet) vandaan?

En hoe komt het dat het zo op stel en sprong over is?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als ik het zo lees, reageren jouw darmen op het klimaat.
Veel mensen krijgen problemen wanneer ze in een warm klimaat terecht komen. Daar kunnen darmen spastisch op reageren.

Het zou ook kunnen liggen aan de hoeveelheid (olijf) olie in het voedsel. Als je dat van huis uit niet gewend bent, kan je daar erg op reageren.

Het kan voor ieder mens weer anders liggen.
Maar als ik jouw verhaal zo lees, denk ik echt dat het meer met het klimaat te maken heeft dan met de voeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is dunne ontlasting, en gezien wat je beschrijft vermoed ik een verband met wat je gegeten hebt. ander eten, andere oliën - was dat vroeger niet een soort 'wet', dat je aan de dunne ging als je naar het zuiden ging?
Het klinkt alsof de massa in je darmen misschien wat sneller dan anders doorloopt, waardoor er (te) weinig vocht teruggewonnen wordt. Dus kan de boel niet indikken (vaak stinkt het dan ook meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen krijgen diarree van het water, ook al drink je t niet het voedsel word er wel in gekookt,
ook overgang van temperatuur kan diarree veroorzaken, of het eten van bepaald vlees of vis, de olie die ze gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk 't water.
Gezien de vragen die je toen stelde had je veel last van stress.

Je was totaal niet in je eigen omgeving en waarschijnlijk vond je het soms ook nog wel moeilijk met bepaalde culturele eigenschappen (cultuurshock?)

En als je dan weer thuiskomt is het altijd weer van he, lekker, thuis... En dan valt er een soort 'lading' van je af. Dat is niet alleen de lading van de reis hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress?? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De vragen van Cryo waren vragen om verklaringen voor bepaalde zaken in Turkije, ik heb daar geen stress-vraag uit kunnen filteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spijt me C4th, stress is natuurlijk een subtiel verschijnsel en men weet vaak niet van zichzelf hoeveel impact die heeft.
Of ziet de stress er bij jou zo uit...
http://www.totaalboekingen.nl/wp-content/uploads/2010/03/bob_de_rooy.gif Op de 1e pagina van de vragen van Cryo zie ik zo wie zo al 4 vragen achter elkaar die met een vorm van stress te maken hebben: http://www.goeievraag.nl/vraag/luchtkwaliteit-istanbul-vergeleken-grote-europese.89170
(je moet die lucht maar inademen) http://www.goeievraag.nl/vraag/stroomstoringen-istanbul.89166
(je zult maar in de lift staan van het hotel) http://www.goeievraag.nl/vraag/turken-manier-weg-wijzen.89094
(hoe bedoel je geen stress terwijl je je bestemming niet kan vinden, man en vrouw samen in de auto geeft al ruzie) http://www.goeievraag.nl/vraag/istanbulse-rioolgeur.88890
(je bent niet lekker op je gemak als je die continu geur ruikt) Deze vind ik ook mooi om geen stress te hebben:
http://www.goeievraag.nl/vraag/laat-broek-hurktoilet.88221
(zeker als je aan de diaree bent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'cultuurshock' in Turkije?
Dan zal ze in Nederland ook wel regelmatig last van haar darmen hebben! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat toch echt niet zo gdanonym en zoals ik Cryo inschat is die echt niet zo snel gestressed.
Minnetje is trouwens niet van mij.
Cryofiel
13 jaar geleden
Minnetje is ook niet van mij, hoor. Maar stress? Nee. Hooguit een verwondering over die vreemde wereld waarin ik terecht ben gekomen. Maar dat maakt het leven juist interessant en leuk, toch? Die vervuilde lucht geeft geen stress. Je merkt het pas als je er *uit* bent, niet als je er in zit. De stroomstoringen traden gelukkig vooral 's nachts op. Misschien ook overdag terwijl ik er niet was, dat weet ik natuurlijk niet. Hoe dan ook duurden ze nooit erg lang, binnen een minuut sprongen de generatoren aan. En ik woonde dan wel op de vierde verdieping, maar een lift was er niet. Ook hier geen stress dus. De weg niet kunnen vinden in de auto was niet altijd fijn - maar ach, als je je instelt op een onbekende reistijd, is dat niet zo erg. Bovendien kom je nog eens op plekken die je anders niet zou hebben ontdekt. Verder waren de Turken zo enorm behulpzaam, dat er halverwege de route altijd wel iemand was die globaal kon aanwijzen waar ik heen moest. Die geur was niet continu aanwezig. Wel overal, zeg maar op elke derde straathoek. Maar om daar nou stress van te krijgen? Nee, beslist niet. Hurktoiletten heb ik gelukkig meestal weten te vermijden. Ik zag ze wel, ik heb ooit wel eens zitten klooien, dus vandaar die vraag. Maar samenvattend: nee, geen stress. Deze vakantie zou ik zó herhalen!