Wat gebeurd er in mijn bovenarm als ik hem iets verdraai zodat hij een hol "knak" geluid maakt wanneer ik me uitrek/iets verdraai?

Ik doe dit wel eens als ik last van mijn schouders heb nadat ik lang in dezelfde houding heb gezeten of een zware rugtas heb moeten dragen. Het klinkt en voelt dan bijna alsof er een bot scheef zit en dan weer op zn plek zit, hoewel ik er geen pijn aan voel als ik het "knak" (het is bijna geen "knak" te noemen, eerder "POK"). Het klinkt heel hol en hard dan, je kent t waarschijnlijk wel. Wat gebeurd er dan precies aan de binnenkant van mijn arm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Los van verschuivende bandjes of peesjes (dat is meer 'knappen') en het 'knakken' door opheffen van een vacuum (zoals sommige mensen doen met hun vingers) zou het ook kunnen dat je het hier hebt over een subluxatie (=gedeeltelijke ontwrichting) van de schouder. Dan zou er inderdaad een bot verschuiven.

De schouder is van zichzelf heel beweeglijk, en de kom van het gewricht is ondiep, zodat je schouder voor stabiliteit, dus het 'in de kom houden' van het gewricht, grotendeels afhankelijk is van je spieren. De schouder wordt daarom snel instabiel, een reden dat artsen op de spoedeisende hulp redelijk veel schouderluxaties ("schouder uit de kom") zien.

Een subluxatie is minder spectaculair, en kan soms ontstaan door bijvoorbeeld een val of een werpbeweging, maar vooral bij mensen die van zichzelf een erg grote beweeglijkheid van de gewrichten hebben (erg lenig zijn, ook wel hypermobiel of hyperlax genoemd) kan met name in de schouder soms een atraumatische instabiliteit ontstaan. Deze instabiliteit is vaak - in elk geval in het begin - niet pijnlijk, en er kunnen al lichte subluxaties ontstaan bij alledaagse bewegingen. Dat klinkt inderdaad meer als een doffe 'plok', het verspringen van een peesje of het knakken van het vacuum in een gewricht geeft namelijk een hoger geluid. Vandaar dat je beschrijving me doet denken aan een atraumatische subluxatie, zeker omdat je beschrijft dat het voelt alsof er een bot verschuift.

Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, en het beste kun je je huisarts vragen om je schouders te onderzoeken, zeker als je er last van hebt. De meeste knakken zijn totaal onschuldig, zeker als ze niet pijnlijk zijn, maar instabiliteit kan wel degelijk problemen gaan geven (dat hoeft niet, maar het kan dus wel). Dus als je jezelf herkent in het beeld van erg lenig zijn, een grote beweeglijkheid van de gewrichten etc., (ik zal zo even een plaatje proberen te posten) dan is het wel verstandig om dit eens te laten onderzoeken. Als je namelijk inderdaad vrij losse gewrichten hebt en je schouders gaan bij bepaalde bewegingen elke keer een klein stukje uit de kom, loop je daarmee het risico dat je schouders steeds instabieler worden. Met de juiste oefeningen kun je soms heel wat ellende voorkomen, dus zoiets kun je maar beter weten.

Nogmaals: zeker als je er geen pijn aan hebt, kan het ook heel iets anders zijn. Dit is meer een 'hunch', maar je beschrijving lijkt er wel op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plaatje: voorbeelden van hypermobiliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, dankje, ik ben inderdaad nogal hypermobiel. Ik ga er naar laten kijken. Top antwoord!