Kan een stukje glas in je lichaam kwaad?

Een jaar geleden heb ik een ongeluk gehad. Ik was in glas gevallen en er moesten toen vrij veel stukjes glas uit mijn billen gehaald worden door de arts. Nu, een jaar later dus, ben ik erachter gekomen dat in mijn bil nog een stukje glas zit. Ik voel het met mijn vinger en het doet pijn als ik erop druk. Ik ben van plan om een afspraak bij de dokter te maken, maar ik vraag me af: kan dat eigenlijk echt kwaad, zo'n stukje glas in je lichaam? Dit soort ongelukken komen namelijk vaak voor en het is lastig om alle stukjes glas te vinden en eruit te halen, dus er zouden vast meer mensen met een stukje glas in hun lichaam rondlopen, zonder dat ze het weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik ooit een auto ongeluk gehad en toen veel glas in mijn gezicht gekregen. Tot ruim een jaar erna haalde ik stukjes glas uit mijn gezicht. Ik heb me laten vertellen dat je lijf het afstoot tenzij het te ver in je lichaam zit dan kan het gaan ontsteken of nog erger "dwalen" door het lichaam.

Het beste antwoord

Lijkt me geen enkel probleem, want glas blijft glas en is een erg stabiel materiaal.
Bij gaan zitten drukt het nu tussen je botten en je huid en dat is vervelend.
maar het glas zelf kan geen kwaad.
Er zijn mensen die hun hele leven met een kogel of granaatscherf in hun lichaam rond lopen, zonder er ook maar last van te hebben.
En dan al die schroeven en platen na botbreuken, dus nee hoor een stukje glas geeft niets.
Wel kan het ergens in je vlees/ vet iets beschadigen als je gaat zitten en dat zou heel misschien kunnen gaan ontsteken, dus zou ik het er wel uit laten halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
mijn moeder heeft al 55 jaar een wandelende speld in haar voet +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
latrogeen helemaal waar, maar als de glassplinter er al een jaar in zit, is die nu heus ook wel steriel geworden.
Dat is natuurlijk niet zo, als die er net in zit.

Andere antwoorden (3)

Ik ben natuurlijk geen dokter maar het lijkt me verstandig om het weg te laten halen. Wie weet kan het gaan ontsteken/infecteren en dan ben je veel verder van huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als glas in het lichaam gaat rond dwalen dan kan dit erge gevolgen hebben, namelijk wanneer het glas bij het hart terecht komt. Ik weet alleen niet of dit ook bij de billen zo kan zijn, zelf denk ik van wel omdat alles in het lichaam natuurlijk met elkaar in verbinding staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is een verhaal dat ik soms als kind hoorde, maar ik ging er altijd van uit dat het maar een mythe is. Lijkt me niet echt waarschijnlijk. Wat vinden anderen?
Antoni
11 jaar geleden
Het lijkt mij ook onmogelijk! Maar ik zou toch adviseren naar de dokter te gaan, want het kan wel andere vervelende gevolgen hebben.
Op de plaats waar het bij jou zit, kan dat geen (nauwelijks) kwaad. Je billen hebben een dikke laag spieren en vet voordat je in de buurt van grote vaten komt.

Zoals ook door iemand anders gezegd, stoot je lichaamsvreemd materiaal automatisch af via je intrinsieke stollingsmechanisme - komt het dus bij bloed, dan wordt het vervoerd naar een veilige locatie; de huid. Het zit dan wel in je lichaam (als het er niet al vanzelf uitgroeit), maar daar doet het verder weinig.

Afspraak met de dokter is verder natuurlijk prima, die zal het er voor je uit (laten) halen.