Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is het effect van een overdosis op het lichaam?

Ik heb een jaar geleden een zelfmoordpoging gedaan (50 anti depressiva gehad). Ik lag op de IC en mijn bloed werd gezuiverd, maag pompen was het te laat voor. Ik heb geluk gehad. Daarna, ben ik met alle anti depressiva gestopt. Ik werd psychisch beter, ben nu ook stabiel zonder enige medicatie. Helaas, ben ik 2 weken na dat voorval extreem vermoeid geworden. In het ziekenhuis zeiden ze dat mijn organen niet waren aangetast. Ik heb verschillende onderzoeken gehad. Mijn bijnieren werken niet goed meer, maak te weinig cortisol aan, hoewel het nu is gestegen blijf ik toch echt uitgeput. Ik kan niet meer werken, sporten en lig het meerendeel op bed of bank. Nu is mijn vraag kan de overdosis nog met de vermoeidheid te maken hebben? Kan er wat beschadigd zijn? Ik weet het echt niet meer. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze vraag kun je natuurlijk het beste aan je behandelaar(s) stellen. Als je daar geen contact meer mee hebt, en ook niet zomaar meer contact mee kunt opnemen, kun je het beste naar de huisarts gaan. Eén punt is je cortisolniveau. Je zegt dat dat is gestegen, maar nog steeds te laag is. Mijn eerste vraag is: is dat echt geconstateerd, of heb je dit uit het alternatieve circuit? (Ik vraag dit omdat een slechte bijnierfunctie een echte medische omstandigheid kan zijn - maar een slechte bijnierfunctie is helaas ook een populaire pseudo-diagnose in het alternatieve circuit, waar van alles en nog wat op "bijnierinsufficiëntie" wordt geschoven zonder dat bekend is of er echt iets aan de hand is.) Aangenomen dat je echt een te lage bijnierfunctie hebt, kun je samen met je arts beslissen welke mogelijkheden er zijn om de betreffende niveaus aan te vullen tot gezonde waarden. Ook voor je overige klachten kan een arts veel meer voor jou betekenen dan een stel goedwillende, maar weinig kennis bezittende, anonieme Internetters. Wij zijn geen experts, wij hebben geen gegronde medische kennis, wij overzien het totaalplaatje niet, en wij kennen jou, jouw lichaam en jouw omstandigheden niet. Een arts heeft dus een essentieel voordeel boven ons. Houd er overigens rekening mee dat je klachten ook deels psychisch zouden kunnen zijn. Zeker gezien de ongelooflijk heftige dingen die je hebt meegemaakt. Het gebruik van AD en de zelfmoordpoging zullen vast niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen, dus er was (is?) van alles aan de hand dat een fikse weerslag heeft op jouw functioneren. Dus nogmaals: neem contact op met je huisarts, en bepaal samen met hem wat je het beste kunt doen. Succes!  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100