Kan chronische rugpijn door uitstraling ook maagpijn of onbehaaglijk gevoel veroorzaken?

Maagzuuremmers e.d. helpen niet. Het ene moment voel ik mij prima het andere moment echt heel beroerd. Alsof er een ballon in mijn maag wordt opgeblazen en dan weer een nare knoop.
Soms ben ik er ook benauwd bij. Omdat kijn rug ook pijn doet, zonder de maagklachten denk ik aan uitstralings pijn

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
17.5K
bamibal
4 jaar geleden
Ik heb vergelijkbare klachten gehad. Bij mij was een liesbreuk de boosdoener. Dat veroorzaakte ook pijn en vage klachten in de buik en rug. De huisarts dacht eerst aan nierstenen. Ook dat veroorzaakt buik- en rugpijn.

Antwoorden (1)

De klachten die u omschrijft, horen echt bij maagklachten:
Opgeblazen gevoel, knoop gevoel, benauwd (vaak helpt het dan om een vuist in de maagstreek te duwen), rugpijn.

Maagklachten kunnen uitstralen naar de rug.
Rugklachten stralen normaal niet uit naar de maag.

U geeft aan dat maagzuurremmers niet helpen.
Is uw maag wel onderzocht? Een kijkoperatie van de maag en twaalfvingerige darm is bij aanhoudende klachten aan te bevelen.

Een maag kan ontstoken zijn. Is er bij u gekeken of de helicobacter pylori bacterie in de maag aanwezig is? Deze veroorzaakt vaak een ontstoken maag en moet bestreden worden met antibiotica.
Een ontstoken maag kan ook een maagzweer veroorzaken.
Een breukje in het middenrif geeft genoemde klachten.
Zelfs stress kan ernstige maagklachten geven.

Ik begrijp dat een arts eerst probeert de symptomen te bestrijden met medicatie.
Indien dit geen effect heeft, zal er toch verder gekeken moeten worden, zodat de juiste oorzaak gevonden wordt. Misschien helpen maagzuurremmers niet en heeft u inderdaad antibiotica nodig.

Wordt er geen lichamelijke oorzaak gevonden, kan verder gezocht worden.

Ik zou dus teruggaan naar de arts.

Weet u, maagproblemen geven niet continu dezelfde klachten. Welk voedsel moet de maag verteren, heeft u lang gelegen, heeft u alcohol gedronken.... Dit zijn allemaal factoren die invloed hebben op de klachten.

Kortom, terug naar de arts om een juiste diagnose te krijgen en daaruit vloeiend de juiste medicatie. Want maagklachten stralen vaak uit naar de rug. Rugklachten stralen niet uit naar de maag.

Beterschap!
http://www.maagpijn.net/maagpijn-rugpijn/
Toegevoegd op 22 augustus 2019 18:07: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je moet deze vragen niet op GV stellen maar bij een echte huisarts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
elder, ik verwijs de vrager ook terug naar de huisarts. Maar hier vind je wel mensen die hetzelfde ervaren hebben, waardoor ze klachten herkennen. Verder zijn er op GV ook mensen die werken in de medische wereld.
Aangezien lichamelijke klachten ook een onderdeel op GV is, zijn mensen vrij om te vragen. Dat bepaal jij helaas niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Simonsdochter
Ieder mag zijn/haar vragen stellen; ook over de gezondheid. Wél opvallend, dat meer dan 90% van de gezondheidsvragen worden verwijderd. Ook opvallend, dat bijna ieder antwoord aangeeft naar de huisarts te gaan.