Hoelang kan een piep in je oor aanhouden voordat het als definitief permanent wordt bestempeld ?

Ik heb sinds 1 week last van oorsuiz aan mijn rechte oor. Ik heb dit wel een vaker gehad maar dan was het binnen 2-3 dagen weg. Ik ben nu bang dat het permanent is. Heb al een afspraak staan bij de huisarts. Maar ben bang dat zij vrij weinig kunnen doen mocht ik tinittus hebben.

Mijn vraag: hoelang kan een piep in je oor aanhouden voordat je het definitief permanent wordt bestempeld ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het oorsuizen of tinnitus is een vreemd verschijnsel waar heel veel mensen last van hebben. Het kan heel tijdelijk zijn of met tussenpozen opspelen. Zelfs als je er continu last van hebt kan het enige tijd heel rustig zijn (dat het niet irriteert, maar je hoort wel iets), maar vaak door omstandigheden, spanning, drukte om je heen e.d. kan het ineens heel sterk toenemen, zodat je er zelfs even "gek van wordt". Doorgaans kan rer helemaal niets aan gedaan worden. Heel vaal geeft een KNO-arts aan, dat het komt door gehoorbeschadiging, maar dat hoeft helemaal niet de oorzaak te zijn. Het kan n.l. ook gewoon vanuit de hersenen komen; een benadering die hel veel neurologen aangeven.
Je kan dus eigenlijk niet letterlijk aangeven of het definitief is of permanent. Hangt van de oorzaak af, de omstandigheden en ook soms van je leeftijd.
Sommige mensen gebruiken tinnitus-maskeerders. In mijn ervaring helpen die echter niet.